رئیس کانون وکلای دادگستری گیلان: شاهد تضییقات سازمان یافته بر استقلال وکیل و نهاد وکالت هستیم/دغدغه ی ما بیش از منافع صنفی، حقوق حقه‌ی شهروندان است

به گزارش روابط عمومی کانون وکلای دادگستری گیلان، دکتر محمدرضا نظری نژاد در نشست خبری اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران که با حضور روسای کانون‌های وکلای دادگستری، نمایندگان شورای اجرایی و هیأت رئیسه اتحادیه برگزار شد گفت: وکلای دادگستری از آن رو از استقلال وکیل دفاع می‌کنند که استقلال وکیل، لازمه دادرسی منصفانه و دادرسی منصفانه از پایه های حاکمیت قانون است.
رئیس کانون وکلای دادگستری گیلان ادامه داد: مشروطه ایرانی در دهه ۳۰ متوجه یک نقص بزرگ شد؛ آن‌که بدون استقلال وکیل و به تبع آن استقلال کانون وکلای دادگستری، حاکمیت قانون تکمیل نیست.
وی افزود: اینکه ما در فضای مجازی، همایش ها و نشست ها از استقلال وکیل دفاع می کنیم به معنای آن است که از مدافعان حاکمیت قانون هستیم.
این عضو هیأت علمی دانشگاه اضافه کرد: اگرچه ما از صنف و استقلال صنفی خود دفاع می کنیم اما ضمناً دفاع ما از حقوق شهروندی، حاکمیت قانون و حقوق حقه ای است که در قانون اساسی به عنوان حقوق ملت از آن یاد شده است.
دکتر نظری نژاد خاطر نشان کرد: با گذشت ۷۰ سال پس از تدوین لایحه استقلال متأسفانه به رغم این امید که پایه های حاکمیت قانون دوام و قوام بیشتری بگیرد؛ شاهد تضییقات سازمان یافته بر استقلال وکیل و نهاد وکالت هستیم.
رییس کانون وکلای دادگستری گیلان در این نشست خبری تأکید کرد: در طرح تسهیل، تدوین آیین نامه و سایر مداخلاتی که هرروزه شاهد آن هستیم، هدف و نشانه وکیلی است که از حقوق ملت دفاع می کند.
وی با اشاره به صدور پروانه وکالت و تولید وکیل از جانب نهاد موازی زیر نظر قوه قضاییه اظهار کرد: پرسشی که باید از قوه قضاییه داشت آن است که مزیت نهاد موازی نسبت به کانون وکلا چیست که هرروزه اراده سازمان یافته ای وجود دارد تا کانون وکلا نیز مانند آن نهاد، وابسته به قوه قضائیه و نهاد قدرت بشود؟ آیا جز این است که به راحتی امکان ابطال پروانه وکیل فراهم شود؟ آیا نمونه آقای دکتر گرجی پیش روی ما نیست که متوجه پشت پرده ها بشویم و واهمه داشته باشیم از اینکه وکلای دادگستری در مسیر دفاع از حقوق ملت در معرض ابطال پروانه قرار بگیرند؟
این استاد دانشگاه ادامه داد: ما اگر از استقلال وکیل و استقلال نهاد وکالت دفاع می کنیم، حقیقتاً دغدغه ی ما بیش از منافع صنفی، حقوق حقه‌ی شهروندان است.

وی در پایان از خبرنگاران و اصحاب رسانه خواست تا به عنوان رکن چهارم دموکراسی و تضمین کنندگان شفافیت و پاسداران حاکمیت قانون، در روشنگری مردم و آگاه‌سازی آحاد جامعه از مداخلات و تضییقاتی که باعث لطمه به حقوق شهروندی آنان می شود، نقشی مؤثر ایفا کنند.

(( روابط عمومی کانون وکلای دادگستری گیلان ))

https://t.me/GuilanBarOriginal

خدمات الکترونیک