کوشا : تحقق دادرسی منصفانه جز با هم‌افزایی دو نهاد قضاوت و وکالت به دست نخواهد آمد


رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران(اسکودا) در نامه‌ای خطاب به رئیس عدلیه، ضمن تبریک هفته قوه قضائیه، تاکید کرد: تحقق دادرسی عادلانه و منصفانه که حق مسلم ملّت و از آرمان‌ها و وعده‌هایِ محوری انقلاب اسلامی است، جز با نقش‌آفرینی مسئولانه و هم‌افزایی و همگرایی دو نهاد قضاوت و وکالت به دست نخواهد آمد.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران(اسکودا) در بخشی از نامه نامه دکتر جعفر کوشا خطاب به رئیس قوه قضائیه آمده است: کارآمدی دستگاه قضایی، تضمین‌کنندۀ دادرسی عادلانه و منصفانه و به همین اعتبار، چه‌بسا مهم‌ترین سنگ محکِ جمهوریت و اسلامیت نظام حکمرانی است. این مهم، از کلیدی‌ترین پایه‌‌های مردم‌سالاری و به‌تبع آن از لوازم اصلی توسعۀ پایدار است. در شرایطی که میلیون‌ها پرونده در محاکم قضایی کشور در حال رسیدگی است، مواجهه با روند و سازوکارهای قضایی، بخشی از تجربۀ زیستۀ شمار قابل‌توجهی از مردم کشور است و بر همین اساس، درهم‌تنیدگیِ آشکاری میان نوع نقش‌آفرینی قوۀ قضاییه و شاخص‌هایی نظیر «اعتماد عمومی» و «سرمایۀ اجتماعی» وجود دارد. لذا انگارۀ عمومی از امر حکمرانی، علاوه بر حسن عملکرد دستگاه اجرایی، بدون تردید در گروی کنشگری مسئولانه و عالمانه دستگاه قضایی نیز است.

دکتر کوشا می‌افزاید: این‌جانب ضمن عرض تبریک و خداقوت خدمت جناب‌عالی و سایر مدیران و البته همۀ قضات و کارکنان شریف و خدوم دستگاه قضایی، از مجموعۀ تلاش‌هایی که در محاکم قضایی، بخش‌های ستادی و به‌طورکلی تمامی اجزای قوۀ قضاییه در جریان است، به سهم خود و به نمایندگی از جامعۀ وکلای کشور قدردانی می‌کنم.

رئیس اسکودا در بخش دیگری از نامه خود آورده است: معتقدم تحقق دادرسی عادلانه و منصفانه که حق مسلم ملّت و از آرمان‌ها و وعده‌هایِ محوری انقلاب اسلامی است، جز با نقش‌آفرینی مسئولانه و هم‌افزایی و همگرایی دو نهاد قضاوت و وکالت به دست نخواهد آمد. نهاد وکالت در سال‌های گذشته از ناحیه‌های مختلف با بعضی بی‌مهری‌ها و کم‌لطفی‌ها مواجه بوده است، اما همواره خود را در تحقق عدالت قضایی و پیگیری حقوق ملّت در کنار قوۀ قضاییه دانسته و برای ارتقای سطح تعاملات و همکاری‌ها همواره اعلام آمادگی کرده است.

خدمات الکترونیک