مجمع عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران عصر چهارشنبه 13 اردیبهشت 1402 در خوزستان آغاز به کار کرد

مجمع عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران عصر چهارشنبه 13 اردیبهشت 1402 در خوزستان آغاز به کار کرد

مجمع عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران عصر چهارشنبه 13 اردیبهشت 1402 در خوزستان آغاز به کار کرد


به گزارش واحد روابط عمومی کانون وکلای دادگستری گیلان به نقل از روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران(اسکودا)، دکتر جعفر کوشا در نطق پیش از دستور مجمع عمومی اسکودا در سخنانی از کانون وکلای خوزستان برای میزبانی چهل و هشتمین جلسه هیأت عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران تشکر کرد و با اشاره به هجمه‌هایی که علیه نهاد وکالت در جریان است، گفت: متاسفانه عده‌ای و جریانی در کشور چون با اصل وکالت و وظایف نهاد وکالت به دلیل آنکه با موضوعات اجتماعی روز برخورد دارد، مخالف هستند، سعی می‌کنند با بهانه‌های کوچک به نهاد وکالت حمله کنند.

رئیس اسکودا در ادامه با اشاره به اخلال ایجاد شده در برگزاری چهل و هشتمین جلسه هیأت عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران از سوی شرکت آب و برق خوزستان گفت: متاسفانه با وجود آنکه کانون وکلای دادگستری خوزستان برای رزرو سالن قراردادی منعقد کرده بود اما به دلیل برداشتی که آقایان درباره نوع پوشش کراوات داشتند اجازه برگزاری مراسم را به ما ندادند. همین سلایق شخصی است که کار ما را به اینجا کشانده است که آقایی چنین استدلال می‌کند که چون در پوشش اداری، کراوات وجود ندارد پس اجازه برگزاری همایش را ندارید.

وزارت نیرو و شرکت آبفا شأن و جایگاه وکیل را رعایت نکردند

دکتر کوشا با بیان اینکه این اقدام شرکت آب و برق خوزستان در اذهان وکلای دادگستری می‌ماند، تصریح کرد: وزارت نیرو و شرکت آبفا بدانند که اگر یک زمانی کار وکالتی داشتند و از وکلای دادگستری بخواهند از حقوق آنها دفاع کنیم، ما نیز مقابله به مثل خواهیم کرد چرا که شأن و جایگاه وکیل را رعایت نکردند.

وی افزود: آقای طاهری‌نسب و هیات مدیره کانون وکلای خوزستان زحمات زیادی برای استان خوزستان کشیده‌اند و خوب بود که آقایانی که باعث اخلال در برگزاری مراسم ما شدند، این مسئله را مدیریت می‌کردند. ما همایش‌های مختلفی را در استان‌های کشور برگزار کردیم و هیچ مشکلی هم نداشتیم. در همین استان خوزستان هم چندین سال قبل همایش برگزار شد و مشکلی وجود نداشت.

پیام ممانعت در برگزاری افتتاحیه چهل و هشتمین نشست هیأت عمومی اسکودا

این حقوقدان و وکیل دادگستری پیام ممانعت در برگزاری افتتاحیه چهل و هشتمین نشست هیأت عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران را دو مسئله عنوان کرد و گفت: مسئله اول این است که باید به وحدت خود ببالیم و در ادامه انسجام خود را حفظ کنیم. دوم اینکه بدانیم برخی می‌خواهند از کاه کوه بسازند و به دنبال بهانه‌هایی برای مقابله با نهاد وکالت هستند. اینها افراد و جریان‌هایی هستند که وقتی نمی‌توانند به مشکلات اساسی مردم برسند و تورم را مهار کنند، در وادی دیگری قدم می‌نهند.

دکتر کوشا در ادامه از اعضای کانون‌های وکلای دادگستری سراسر کشور خواست با حفظ بصیرت صنفی اینگونه مسائل را مدیریت کرده و از پرداختن به حواشی پرهیز کنند و گفت: نهاد وکالت در این برهه از تاریخ باید با توجه به موضوعات اجتماعی و مسائل فرهنگی و امنیتی با استدلال و رعایت حاکمیت قانون و با اجرای صحیح قوانین به وظایف خود عمل کند.

انتقاد از تبصره ماده ۴۸ آیین دادرسی کیفری

عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی در ادامه با انتقاد از تبصره ماده ۴۸ آیین دادرسی کیفری، تصویب این تبصره را نوعی اختلاف‌افکنی میان وکلا عنوان کرد و گفت: بنده درباره این ماده به رئیس قوه قضائیه نامه نوشتم و از این ماده انتقاد کرده‌ام. امروز مشاهده می‌کنیم که تحت لوای این ماده، قاضی به یک وکیل پرونده‌های متعددی واگذار کرده اما در سوی مقابل وکیل جوانی را می‌بینیم که پرونده برای وکالت ندارد و بیکار است.

رئیس اسکودا در ادامه از وکلای دادگستری در سراسر کشور و نیز کانون‌های وکلا خواست با هرگونه تصویب قوانینی که استقلال وکیل را خدشه‌دار می‌کند مقابله کنند.

دکتر کوشا همچنین ضمن انتقاد از تحقیق و تفحص مجلس از مراجع صدور پروانه وکالت دادگستری، گفت: متأسفانه نمایندگان این مجلس در ارائه هرگونه طرح، بدون انجام کارشناسی با یکدیگر مسابقه گذاشته‌اند؛ به جای مسابقه در ارائه طرح، لوایحی که پیش از مطرح شدن در صحن علنی کارشناسی شده است را بررسی کنید. خطاب به این نمایندگان می‌گویم به جای اینکه از نهاد مستقل مدنی و خودانتظام کانون وکلا تحقیق و تفحص کنید به سراغ تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی، قراردادهای نفتی و مافیای داروخانه بروید.

 

خدمات الکترونیک