گفتگو با روح‌الله شمشیری؛ وکیل و سازنده فیلم کوتاه «تسخیری» و مستند «وکالت و کانون وکلا»

تصویر پیش فرض

تصویر پیش فرض


کارگردان فیلم کوتاه «تسخیری» و مستند «وکالت و کانون وکلا» گفت: ساخت این دو اثر در نتیجه تشکیل کمیسیون فرهنگ و هنر در کانون وکلای قم بوده است.
کانون وکلای دادگستری قم از سال ۱۳۹۸ اقدام به تشکیل کمیسیون فرهنگ و هنر کرده است و در همین راستا تاکنون موفق به ساخت دو فیلم کوتاه «تسخیری» و مستند «وکالت و کانون وکلا» شده است.

خبرنگار پایگاه خبری وکلاپرس با وکیل روح الله شمشیری، کارگردان این فیلم و مستند به گفت و گو نشسته است و شرح آن در ادامه آمده است.
ابتدا درمورد تشکیل کمیسیون فرهنگ و هنر توضیح دهید.
تشکیل این کمیسیون در سال ۱۳۹۶ مطرح شد و در همان زمان درخواست فعالیت دادم اما متاسفانه این کمیسیون جدی گرفته نمی شد. در سال ۱۳۹۸ که هیأت مدیره جدید روی کار آمد مجددا بحث تشکیل کمیسیون مطرح شد. من و خانم زهرا دادگر اعلام آمادگی کردیم. درنهایت خانم دادگر دبیر کمیسیون شد و من، محمدرضا دانش، انسیه عظیمی، زینب سادات برقعی کمیسیون فرهنگ و هنر را راه اندازی کردیم.

در این کمیسیون طرح هایی مثل اکران فیلم‌ های حقوقی همراه با نقد حقوقی ارائه کردیم که خوب بود اما متاسفانه در شرایط کرونا، با محدودیت مواجه شد.

حتی از طریق این کمیسیون کانون قم به ریاست صدا و سیما نامه زدیم و اعلام آمادگی کردیم تا به صورت رایگان در ساخت فیلم ها مشاوره حقوقی دهیم ولی پاسخی دریافت نشد و از این ظرفیت استقبال نشد. به همین جهت ظرفیت خود را در بخش فیلمسازی به کار گرفتیم. فیلم تسخیری و فیلم مستند از طریق همین کمیسیون ساخته شد.

انگیزه و هدف شما از ساخت فیلم کوتاه «تسخیری» چه بود؟
فیلم کوتاه «تسخیری» دغدغه شخصی خودم بود؛ چرا که با توجه به اینکه من سوابق غیر وکالتی در مسائل هنری به ویژه در فیلمسازی داشتم، تصمیم گرفتم ما به عنوان وکلا خودمان باید جنبه‌ های مثبت حرفه خود را که اصولا دیده نمی شود و جامعه از آن اطلاعی ندارد، نمایان کنیم. زیرا ما وکلا رسانه ای نداریم و همواره برخی رسانه‌ها به نمایش مسائل منفی نسبت به ما می پردازند.

به همین دلیل با یاری دوستان فیلمساز و همکاران وکیل فیلمنامه را نوشتم و موضوع را با هیأت مدیره پیشین کانون وکلای قم طرح کردیم. آقای رضا سخایی باتوجه به اعتمادی که به من داشتند از پروژه استقبال کردند و درخواست پیشنهاد مالی را دادند.

هزینه ساخت فیلم چقدر برآورد شده بود و درنهایت چقدر هزینه شد؟
برآورد من در انتهای سال ۱۳۹۸ رقم ۳۰ میلیون تومان بود. بودجه ای که در آن زمان صرف کردیم، ۲۴ میلیون تومان بود. تلاش کردیم از برخی هزینه ها صرف نظر کنیم زیرا تعداد وکلای کانون قم زیاد نیست.

چه کسانی در ساخت فیلم همکاری داشتند؟
این موضوع با محوریت همکاری و حمایت زهرا برومند، جعفر افضلی و محمدمهدی ظهیریان که هر سه عضو هیأت مدیره بودند شروع و در همان سال نیز ساخته شد.

این پروژه نتیجه کار جمعی بود. در فیلمنامه و ساخت گروهی متشکل از دوستان هنرمند مثل امیررضا شاه مرادی فعالیت کردند.

در رابطه با همکاران فعال در اثر، ابتدا باید از هیأت مدیره سابق و به ویژه خانم زهرا برومند تشکر کنم. همچنین تشکر می کنم از سید ابوالفضل موسوی بازیگر نقش اصلی که در گذشته قاضی بود‌ه است، احمد علیزاده که علاوه بر نقش قاضی بداخلاق در فیلم، در هماهنگی ها همکاری موثری داشت، مهدی معتمدی نقش نماینده دادستان که از همکاران وکیل بود.

همکاری دادگستری در این فیلم نقطه مثبت دیگر این پروژه بود. یگان حفاظت دادگستری نهایت همکاری را با ما داشت.

در مقوله فیلمنامه نیز از دوستانی کمک گرفتیم تا در باورپذیری آن ایرادی نباشد. دستور بازداشت آخر فیلم از نظر برخی صحیح نبود. برای مثال اختلاف نظر وجود داشت که آیا قاضی می توانست در دادگاه را به روی کسی که اتهام قتل دارد باز بگذارد؟ به نظر می رسد دادگاه چنین اختیاری نداشت.

فیلم کوتاه «تسخیری» چه زمانی اکران شد؟
به دلیل عدم برگزاری جشن کانون‌ ها در آن سال تصمیم گرفتیم فیلم را در جشن سال ۹۹ اکران و سپس منتشر کنیم.

ایده ساخت مستند «وکالت و کانون وکلا» چگونه طرح شد؟
در انتهای سال ۱۳۹۹ کانون قم اعلام کرد قصد ساخت مستند برای این کانون را دارد. پیشنهاد دادم به جای کانون قم درمورد همه کانون های وکلای دادگستری مستندی تهیه شود و هیأت مدیره نیز استقبال کرد. خداروشکر در بخش هزینه مشکلی نداشتیم‌.

موضوع این مستند چیست؟
مستند «وکالت و کانون وکلا» درمورد تاریخچه وکالت، ساز و کارهای اداره کانون وکلا و خدمات و چالش های وکالت ساخته شده است. تصویربرداری های این مستند انجام شده و در حال تدوین است که به دلیل سنگینی پروژه زمان بر خواهد بود و به زودی به جامعه وکالت عرضه خواهد شد.

در تهیه این آثار هنری با چه چالش هایی مواجه هستید؟
نخستین چالش، مسائل مالی است. زیرا فیلمسازی نسبتا پرهزینه است؛ کانون قم در تنگنای مالی قرار دارد و بخش زیادی از وکلا برخلاف تصور عموم، حتی هزینه تمدید پروانه را ندارند. لذا برای ساخت این آثار حتی استقبال هیأت مدیره نیز کفایت نخواهد کرد.

چالش دوم، کمبود نیروی هنری میان وکلا یا عدم بروز خصوصیات هنری آنهاست. ما بعد از ساخت فیلم تسخیری متوجه شدیم همکارانی داریم که در عرصه بازیگری فعالیت دارند و نتوانستیم از آنان بهره بگیریم.

پر هزینه بودن ساخت فیلم و کم بودن درآمد آن یکی از عواملی است که سبب می شود افراد وارد این عرصه نشوند. شغل ما وکالت است و اگر بخواهیم در این عرصه فعالیت کنیم، باید از فعالیت و درآمد خودمان بزنیم. البته پشیمان نیستم و خوشبختانه پس از نمایش فیلم، بازخورد خوبی دریافت کردیم و دوستان ابراز تمایل کردند.

چه راهکاری در این خصوص برای دوره جدید هیأت مدیره پیشنهاد می کنید؟
با روی کارآمدن ریاست جدید هیأت مدیره، آقای ابراهیم جلالیان مجددا اعلام آمادگی کردم. در صورت موافقت همچنان فعالیت خواهیم کرد. هیأت مدیره فعلی هنوز تصمیم نگرفته است اما به نظر می رسد دیدگاهش مثبت باشد. این اقدامات فراجناحی است.

به نظرم اگر کانون های وکلا همگی به ویژه کانون هایی که وضعیت مالی مساعدی دارند بودجه ای را به موضوع ساخت فیلم و مستند برای وکلا اختصاص دهند یا خود اسکودا در این خصوص اقدامی اتخاذ کند، هم همکاری گسترش پیدا می کند و هم کیفیت کار بهتر می شود.

وکلاپرس

خدمات الکترونیک