📚 معرفی کتاب: در هوای حق و عدالت

در هوای حق و عدالت

«در هوای حق و عدالت فراخوانی است برای سیر و سیاحت. نویسنده می کوشد تا دست خود را بگیرد و آرام آرام از فراز دیوارها و لب بام ها عبور دهد و به هوای آن یک جفت پری -که حق و عدالت نام دارند- چشم در سرداق جلال فلسفه و حقوق بدوزد. این فراخوان نه برای مبتدیان است که هنوز آمادگی همراهی در چنین سفر را ندارند، و نه برای منتهیان است که خود هفت شهر عشق را گشته اند. فراخوان را روی با جوانان فرهیخته و دانش پژوهی است که بلوغ معنوی خویش را با عشق حق و عدالت آغاز کرده اند و با ایمان قویم به حقانیت راه خود، چشم امید در آفاق آینده دوخته اند. من این کتاب را به آنان تقدیم می کنم.»
این کتاب ارزشمند توسط دکتر محمدعلی موحد به نگارش درآمده و انتشارات کارنامه در سال ۱۳۸۱ در ۶۵۴ صفحه آن را منتشر نموده است. این اثر روشنگرانه، سیر تکامل اندیشه را در عرصه حق، عدالت و حقوق بشر پی می گیرد و خواننده را با فلسفه حقوق در اروپا و نیز اندیشه فلاسفه مسلمان در طول تاریخ فلسفه حقوق آشنا نموده و سیر تکاملی عدالت، آزادی های بنیادین و حقوق شهروندی را در این اندیشه ها بررسی می نماید.
عناوین این کتاب عبارتند از:

۱) حق‌ چیست
۲) ‌حق‌، قانون‌، دولت‌، عدالت‌ و انصاف‌
۳) برخورد سیاست‌ با دیانت‌
۴) از حقوق‌ طبیعی‌ تا حقوق‌ بشر، سیصد سال‌ پرماجرا
۵) عالمی‌ نو و آدمی‌ نو
۶) رویکردهای‌ تازه‌ در حق و‌ قانون‌
۷) نگرش‌های‌ تازه‌ در بحث‌ عدالت‌
۸) سوء‌ استفاده‌ از حق و قدرت‌
۹) حقوق‌ جهانی‌ بشر
۱۰) سه پیروزی‌ بزرگ‌

درباره نویسنده:
استاد حقوق بین‌الملل، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مولوی‌شناس، عرفان پژوه، مسلط بر فرهنگ و تمدن ایران و اسلام و دلبسته تاریخ و محیط زیست، متولد سال ۱۳۰۲ در تبریز، دارای مدرک دکترای حقوق خصوصی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران که مطالعات خود را پیرامون حقوق بین الملل زیر نظر پرفسور جنینگز در کمبریج و پروفسور شوارتزنبرگ در لندن ادامه داده است. نخستین اثر وی در سال ۱۳۳۲ کار بر روی ترجمه رحله این بطوطه بود که در سال ۱۳۳۶ منتشر شد.
او وکیل دادگستری، استاد دانشگاه، مشاور عالی رئیس هیات مدیره، مشاور ارشد و عضو اصلی هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران و در ابتدای تاسیس اوپک به مدت شش ماه معاونت اجرایی آن سازمان در ژنو بوده است.
آثار بسیاری از استاد محمدعلی موحد به خوانندگان تقدیم شده است: درس‌هایی از داوری‌های نفتی، نفت ما و مسائل حقوقی آن، خواب آشفته نفت، خمی از شراب ربانی و… . کتاب گرانسنگ مقالات شمس تبریزی از دیگر آثار ماندگار وی در حوزه عرفان است.کتاب ارج‌نامه محمدعلی موحد نیز با نام با قافله شوق دربرگیرنده مجموعه‌مقالاتی از دوستان، همکاران و شاگردان وی درباره زندگی و آثار دکتر محمد علی موحد، در دانشگاه تبریز تدوین و منتشر شده‌است.

روابط عمومی کانون وکلای دادگستری گیلان

معرفی کتاب: در هوای حق و عدالت

خدمات الکترونیک