تیمارِ جانِ وکیل / توسعه فرهنگی در کانون وکلای دادگستری گیلان از زبان رییس کمیسیون فرهنگ و هنر


عصر یکی از روزهای پاییز امسال طی برنامه‌ای که کمیسیون فرهنگ و هنر کانون وکلای دادگستری گیلان بمناسبت هفته کتابخوانی تدارک دیده بود، اردشیر رستمی که او را با برنامه کتاب‌باز می‌شناسیم، به کانون وکلای گیلان آمد و از یار مهربان سخن گفت. او تنها با یک کتاب وارد ساختمان کانون شد و حضار ۴ ساعت به تعبیری بدون آنکه پلک بزنند، به سخنانش گوش فرا دادند. رقص کلماتی که رستمی در سالن به راه انداخت بازتاب جالبی در رسانه‌ها داشت و آن را سرآمد برنامه‌های فرهنگی استان دانستند.

از این رو در گفتگو با رییس کمیسیون فرهنگ و هنر کانون وکلای دادگستری گیلان چند و چون برنامه‌های این کمیسیون را جویا شدیم.

در ادامه مشروح گفتگوی روابط عمومی کانون وکلای دادگستری گیلان را با قاسم بزرگ‌زاده می‌خوانید.

هدف از پیوند وکالت و هنر چیست ؟

ازنگاهی می‌توان گفت حقوقدانان برای بازیگانگی اخلاق وگزاره‌های قانونی تلاش می کنند. جایی که قانون و اخلاق ازهم جدا افتاده باشند، بی‌تردید عدالتی به هم نمی‌رسد. از این‌روست که برخی فیلسوف حقوقدانان، قانون را چیزی بیش از “اخلاق موضوعه” نمی‌دانند. وکیل مدافع “شوالیه” و”سیسرون” توامانی است که درهوای فرهنگ و زبان نفس می‌کشد. او باید همواره درفرم ومحتوا “مولف”باشد. لازم است به نقد رتوریک  بپردازد، به تحلیل “متن” نه فقط بمنظور مقدمه‌ی تصنیف متن، که برای دستیابی به “هژمونی” درهییت گفتمانی عملگرایانه. همه چیز اما داد و ستد گفتمانی و درمحدوده بلاغت نیست، او همزمان زبان، عرف و قانون و اخلاق و موقعیت و رویه و چشم‌انداز را در نظر دارد و این همه رخ نخواهد داد مگر اینکه در هوای فرهنگ، هنر و ادبیات نفس کشیده باشد.

از سویی دیگر با این واقعیت مواجهیم که موکل غالبا با امضای وکالتنامه، تمام بارخاطر خود را فارغ از اینکه حق‌الوکاله داده باشد یا نه، بر شانه‌های وکیل می‌سپارد و از در دارالوکاله شادان و شتابان و سبک‌بار و امیدوار خارج می‌شود. هر بوق کوتاه و لرزش خفیف تلفن دستی در هرساعت از شبانه روز می‌تواند قاصد ابلاغی باشد که آهستگی و آرامش را به هیجان و شور و شاید خشم مبدل کند، بعلاوه مشکلات ساختاری و فرایندی که وکیل هر روز با آن مواجه است و ناگزیر از شکیبایی. از این رو که وکالت و دفاع، حرفه‌ای سخت فرساینده و آسیب رسان بحساب می‌آید. وکیل به ندرت برون رفت و”پدیده ی کارناوالی” را تجربه می‌کند، مصداق من در میان جمع ودلم جای دیگریست. پس لازم است به وضعیت خود آگاه بوده هیجان و اضطراب خود را مدیریت کند. تیمارِ جان وکیل، پرداختن به فرهنگ، هنر، ورزش، سفر، تفریح و رابطه انسانی عاطفی است.

آغازِ کارِ کانون گیلان برای تحقق این مهم چگونه بود ؟        

کانون وکلای دادگستری گیلان چند سال پیش پروژه افکارسنجی برای سنجش میزان “رضایتمندی شغلی” همکاران وکیل، توسط دکتر علیزاده استاد جامعه شناسی دانشگاه گیلان اجرا کرد که نتیجه‌ی آن به روشنی پیام دهنده و حتی می‌توان گفت هشداردهنده بود. درنتیجه برای پاسخگویی به بخشی از نیازمندی‌های فراحرفه‌ای وکلای دادگستری قرار شد برنامه‌های فرهنگی و هنری و ورزشی بطور جدی مورد توجه قرارگرفته و مستمر ادامه پیدا کند.

یکی از محورهای فعالیت کمیسیون فرهنگ و هنر تلاش برای جلوگیری از گسست‌های بینانسلی است که لازمه آن بازشناسی وجوه انسانی واجتماعی وحرفه‌ای وکلای پیشکسوت است که در برنامه کمیسیون قرارداشته و بزودی برنامه‌هایی دراین خصوص خواهیم داشت. از دیگر اهداف کمیسیون فرهنگ وهنر ایجاد موقعیت برای کشف و بروز خلاقیت‌های فرهنگی وهنری همکاران است.

اعضای کمیسیون فرهنگ و هنر کانون را چه کسانی تشکیل می‌دهند؟

کمیسیون فرهنگ و هنر از زمستان سال۱۴۰۰ با همکاری محترم آقایان شهرام شاهی، مسعود شالچیان، خانم‌ها فرضی، خواهران سونیا و سوزان شاهسار، و خانم حسنخانی و خانم تهمینه قربانی فعالیت جدی خود را شروع کرد. درابتدا از حضور ارزشمند شاعر و پژوهشگر محترم آقای احمد قربان‌زاده، مدیر داخلی سابق کانون وکلای گیلان بعنوان مشاور کمیسیون برخوردار بودیم. اکنون اعضای فعال کمیسیون عبارتند از خانم‌ها مریم ندایی، لیلا چلک‌دانی، خانم حسینی و آقایان مسعود شالچیان، مهدی ترابی، احسان بدرخواهان،  سید محمد سیادتی، روانبخش رضایی و با همکاری افتخاری آقای شهرام شاهی.

برنامه نخست کمیسیون برگزاری جشن استقبال نوروز۱۴۰۱ با عنوان (دوقدم مانده به گل)  پس از افتتاح ساختمان جدید کانون وکلای دادگستری گیلان و تجلیل از همکاران کمیسیون ساختمان بود. برنامه‌ای مفرح با اجرای موسیقی سنتی و محلی و سخنرانی آقای دکتر فریدون شایسته در باب ریشه‌های تاریخی آیین‌های نوروزی. درسال ۱۴۰۱ و۱۴۰۲ کمیسیون دست کم بیست و هشت جلسه کاری منجر به تنظیم صورتجلسه داشته و برنامه های متنوعی اجرا کرده که خصوصا این اواخر با استقبال بسیار خوبی از سوی همکاران همراه بود.

از برنامه‌های آتی کمیسیون بگویید

کمیسیون فرهنگ و هنر کانون گیلان تفاهم نامه‌ای را بمنظور هم‌اندیشی و هم‌افزایی در امورفرهنگ و هنر و پژوهش‌ها وآموزش‌های هنری و فرهنگی با خانه فرهنگ گیلان تهیه و تنظیم شده که درمرحله مبادله قرار دارد و بزودی از نتایج خوب این همکاری دوجانبه برخوردار خواهیم بود. بعلاوه کمیسیون درنظر دارد حتی الامکان ارائه خدمات فرهنگی و هنری را در شهرستان‌هایی که با فاصله‌ی بیشتری از رشت قرار دارند برقرار و توسعه دهد.

سخن پایانی

بی‌تردید اجرای هر یک از برنامه‌های کمیسیون محصول حمایت اعضای محترم هیات مدیره، همکاری مدیر داخلی محترم کانون آقای دکتر خان‌میرزایی، آقای ایمان رنجکش همکار روابط عمومی کانون و آقای ماهان تیرماهی، آقای میرزایی و همه همکاران کانون و بویژه همکاری صمیمانه‌ی اعضای کمیسیون فرهنگ و هنر کانون است و تلاش اینجانب و همکاران عزیزم به هرچه پربارتر، جدی‌تر، و مفرح‌ترشدن برنامه‌ها برای همکاران محترم درسراسر استان است.

 

منبع : خبرنامه رویداد کانون وکلای دادگستری گیلان

خدمات الکترونیک