تکریم مراجعین به دادگستری؛ از سخن تا عمل


مدتی است به محض خروج از مرجع قضایی، پیامکی حاوی فرم نظرسنجی از سوی دادگستری برای مراجعه کننده اعم از وکیل و اصحاب دعوی ارسال می‌گردد تا میزان رضایت‌مندی مردم نسبت به برخورد قضات و کارکنان قوه قضائیه ارزیابی شود.

نفس این اقدام بسیار پسندیده است و حکایت از عزم متولیان امر بر حفظ کرامت ارباب رجوع دارد. لیکن موردی از نقض کرامت ارباب رجوع به چشم می‌خورد که تاکنون اقدامی جهت رفع آن صورت نگرفته است و آن اینکه چنانچه به هر دلیل امکان تشکیل جلسه‌ی مقرر، میسر نباشد قضات محترم اقدامی جهت اطلاع رسانی به اصحاب دعوی نمی‌نمایند.

نتیجه این می‌شود که اصحاب دعوی و وکلای آنان از نقاط مختلف استان و حتی بعضا سایر استان ها در وقت مقرر به شعبه مراجعه می‌نمایند تا در جلسه‌ای که وقت آن قبلا به آنها ابلاغ گردیده حضور یابند ولی با درب بسته مواجه می‌شوند و مشخص می‌گردد قاضی محترم در مرخصی استحقاقی یا استعلاجی بسر می‌برد.

هر چند در قوانین و مقررات، الزامی برای اطلاع رسانی به اصحاب دعوی و وکلای آنها دائر بر عدم تشکیل جلسه پیش‌بینی نگردیده اما برای حفظ حرمت ارباب رجوع که به فرموده حضرت امام (ره) ولی نعمت مسئولین هستند، به نظر می‌رسد بهتر این باشد که دفاتر دادکاه مکلف به اطلاع رسانی به طرفین پرونده باشند. آیا چنین بی تفاوتی مصداق عدم تکریم نیست!؟ متولیان امر که چنین پرسشنامه ای را تنظیم نموده‌اند و به صورت پیامکی ارسال می‌نمایند چگونه به این نکته توجه ندارند؟ امید آن که شاهد گام های موثرتری از سوی مسئولین در راستای تکریم و حفظ حرمت ارباب رجوع باشیم.

* دکتر عباس سلمان‌پور / وکیل پایه یک دادگستری

سامانه جامع خدمات الکترونیک