بیانیه کانون وکلای مازندران در خصوص بحران آبی در خوزستان و خطرات ساخت سد فینسک در استان سمنان

تصویر پیش فرض

تصویر پیش فرض


کانون وکلای مازندران با انتشار بیانیه ای در خصوص معضل کم آبی در خوزستان، نسبت به ساخت سد فینسک در استان سمنان و آثار مخرب زیست محیطی آن بر استان مازندران هشدار جدی داد.

کانون وکلای دادگستری مازندران در واکنش به مسائل اخیر استان خوزستان در بیانیه ای با تاکید بر قانون اساسی به عنوان مهم ترین سند اداره یک کشور، شرایط موجود در خوزستان را ناشی از بی توجهی به نظرات متخصصین و کارشناسان دانست و با اشاره به سد فینسک استان سمنان نسبت به بروز این بحران در مازندران هشدار داد.

متن کامل بیانیه کانون وکلای دادگستری مازندران در خصوص مشکلات خوزستان و مسائل زیست محیطی به شرح ذیل است:

بیانیه کانون وکلای دادگستری مازندران در خصوص بحران آبی در خوزستان و خطرات ساخت سد فینسک در استان سمنان

قانون اساسی مهمترین سند اداره امور کشور است
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، میثاق ملی و مهمترین سند اداره امور کشور است. برهمین اساس کانون وکلای دادگستری مازندران به عنوان یک نهاد مدنی مستقل و در راستای اجرای اصل هشتم قانون اساسی که دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر را وظیفه ای همگانی و متقابل میان مردم و دولت اعلام کرده، وظیفه خود می داند که نسبت به آن چه در این روزها و در خوزستان عزیز و برمحیط زیست ومردم شریف و نجیب این استان می گذرد و نیز نسبت به آن چه از آینده زیست بوم استان مازندران بیمناک است، مطالب و نکاتی را بیان نماید؛

حفاظت از محیط زیست یک وظیفه عمومی است
۱ -حفاظت از محیط زیست که حسب حکم صریح قانون اساسی به عنوان بستری که نسل های امروز و بعد در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، مورد حمایت قرار گرفته است و به همین علت حفاظت از محیط زیست یک وظیفه عمومی تلقی شده و علاوه بردولت، ملت هم در حفظ و حراست آن سهیم هستند.

بدیهی است که حفاظت از محیط زیست نه در شعار بلکه در عمل معنی پیدا می کند. وضعیتی که امروز استان خوزستان به عنوان پرآب ترین استان ایران دچار آن شده و از آن رنج می برد، به گفته بسیاری از متخصصان و صاحب نظران عرصه آب و خاک، محصول و معلول اشتباهاتی است که در طول چند سال اخیر درحوزه آبخیزداری این استان رخ داده است و البته چنین فاجعه ای که به مرور و عمیق ایجادشده است، به یک باره هم دفع و رفع نمی شود.
ضرورت توجه علمی و تخصص گرایی
با این حال دو اقدام مهم ضروری است؛

اقدام نخست؛ تدبیر و چاره اندیشی و اجرای فوری آن برای حل مشکل بی آبی و کم آبی مردم عزیز این استان است تا بیش از این در گرمای طاقت فرسای تابستان، دچار رنج و تعب بی آبی نباشند و مزارع و سرمایه شان تباه نگردد. ناگفته پیداست که در اجرای این فقره، مردم عزیز ایران نیز همانند موارد مشابه دیگر، نقش و سهم خود را به خوبی ایفا خواهد کرد

اقدام دیگر؛ انجام مطالعات جدی و همه جانبه کارشناسی با بهره گیری از توان علمی و تحقیقاتی متخصصان دلسوز در حوزه آب، خاک و منابع طبیعی می باشد. امروزه ضرورت توجه علمی و تخصص گرایی و عبور از مرحله قول به فعل و از شعار به عمل بیش از پیش احساس می شود.

لذا بایسته است با اتخاذ و اجرای روش های اصولی و مبتنی بر مطالعات علمی، اقدامات بنیادین و اساسی جهت برون رفت از بحران کم آبی و بی آبی، جامه عمل بپوشد.

بی توجهی به رهنمود های متخصصین؛ ضعف اساسی بسیاری از مدیران
متأسفانه مشکل مهم بسیاری از مدیران کشور، عدم توجه به هشدارها وعدم اعتناء به رهنمودهای دلسوزان و کارشناسان و متخصصین است و همین ضعف اساسی موجب شده، شناسایی اهداف و انتخاب و اجرای روش ها بر بنیاد نظریات و تحقیقات جامع علمی استوار نباشد که اگر چنین می بود، پر آب ترین استان کشور به این مصیبت گرفتار نمی شد.

زنگ خطر کم آبی در کشور
۲ -بحران کم آبی خوزستان و البته وضعیت کم و بیش مشابه سابق بر آن در استان های سیستان و بلوچستان، اصفهان و آذربایجان غربی(دریاچه ارومیه) زنگ خطری جدی به مسئوولین و مردم بوده و هست تا از بروز چنین وضعیت بغرنجی در سایر مناطق و استانهای کشور جلوگیری کنند.

متأسفانه در این میان، استان مازندران که تا کنون محرومیت هایش زیر سایه درختان جنگل هایش مخفی مانده است به عنوان استانی است که در معرض جدی ترین خطر کم آبی و حتی تبدیل شدن به یک استان کویری قرار دارد.
سد فینسک در استان سمنان موجب فاجعه زیست بوم استان مازندران خواهد شد
عملیات اجرایی سد فینسک در استان سمنان که با هدف تأمین آب مراکز صنعتی ایجاد شده در کویر آغاز گردیده، نگرانی های عمیقی را برای بسیاری از کارشناسان و مردم استان مازندران ایجاد نموده است و باز متأسفانه تاکنون به هشدارهای دلسوزان منطقه توجهی نشده و حتی با طرح شکایاتی سعی بر جلوگیری از بیان اعتراض و اعلام هشدار نسبت به آینده خطرناک و فاجعه آفرین پیش روی استان مازندران شده و می شود.

هشدارهای جدی برخی از متخصصان که احداث این سد را سبب خشک شدن رود تجن -پر آب ترین رود استان- می دانند نه تنها جدی گرفته نشده بلکه در تقابل با آن، به عملیات احداث سد شتاب بیشتری داده اند.

لذا کانون وکلای دادگستری مازندران به مدیران و مسئولین کشوری و مقامات استانی هشدار می دهد از آن چه بر استان خوزستان گذشته درس عبرت بگیرند و همین امروز به وظیفه خود در جلوگیری از بحران کم آبی یا بی آبی آتی ناشی از احداث این سد عمل کنند که مبادا به تخریب محیط زیست بیانجامد.
در همین راستا، این کانون از همه متخصصان امر و همکاران وکیل دعوت می کند تا با انجام مطالعات جدی و مستندسازی، دلائل لازم در تبیین آثار و تبعات ناگوار و غیرقابل جبران احداث سد فینسک و سپس انجام اقدامات حقوقی و قانونی، زمینه بروز بحران و فاجعه زیست بوم استان مازندران را مرتفع نمایند. بدیهی است کانون وکلای دادگستری مازندران برای تحقق این مهم از تمام ظرفیت های حقوقی خود بهره خواهد گرفت.

تشکیل اجتماعات و راه پیمایی ها بدون حمل سلاح؛ اصل بیست و هفتم قانون اساسی
۳-به موجب اصل بیست و هفتم قانون اساسی: «تشکیل اجتماعات و راه پیمایی ها بدون حمل سلاح به شرط آنکه مخل مبانی اسلام نباشد آزاد است» .

بر بنیاد این اصل مردم شریف خوزستان حق مطالبه گری و اعتراضات مسالمت آمیز نسبت به وضعیت رنج آور ناشی از سوء مدیریت ملی و محلی را دارند، اما بدیهی است باید مراقب فتنه دشمنان نیز باشند و هرگز از مسیر مطالبه گری مدنی و پرهیز از خشونت جهت دست یافتن به حقوق اولیه و قانونی خود خارج نشوند.

علاوه بر آن رعایت اصل سی و دوم قانون اساسی نیز اقتضاء می کند از تعقیب و مقابله با مردم عادی که فقط درخواست آب وحقوق اولیه شهروندی دارند، خودداری شود که در حکومت مبتنی بر سیره علوی، توجه و کاربست مفاد نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر، چراغ راه و سند راهبردی تنظیم روابط مسئولین محترم انتظامی و امنیتی با مردم خواهد بود. نامه ای که در آن، مالک اشتربه پرهیز از خشونت، فروتنی و نرم خویی با مردم توصیه شده است.
تدوین منشور اخلاقی کنش های بدون خشونت
۴ -بدین منظور و برای پرهیز از خشونت و جلوگیری از سوءاستفاده دشمنان کشور، ضروری است:

اولا؛ به امر آموزش و مهارت های توسعه توجه شود. باید آموزش ها و راهنمایی های لازم در زمینه کنش های بدون خشونت، جدی گرفته شود و منشور حقوقی، اخلاقی و کاربردی کنش های مدنی توسط خردمندان جامعه تنظیم و ترویج گردد.

ثانیاً؛ معتمدان و بزرگان محلی شناسایی، تکریم ومورد مشاوره قرارگیرند تا حلقه رابط مستقیم میان مردم محلی و مسئولین باشند. بدین ترتیب بابهبود احساس تعلق محلی و ارتقاء و تسری آن به احساس تعلق ملی، زمینه های بروز چنین فجایع زیست محیطی و اعتراضات پس از آن کاسته شده و یا به صورت مسالمت آمیزو صرفاً با هدف حل و فصل مشکلات محلی و منطقه ای شکل خواهد گرفت.

ضرورت برخورد قاطع قوه قضاییه با مسببین ایجاد بحران های زیست محیطی
۵- از قوه محترم قضاییه نیز که به موجب اصل یکصد و پنجاه و ششم قانون اساسی پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی، مسئول تحقق بخشیدن به عدالت و پرچمدار احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی های مشروع است، انتظار می رود با مسببین اصلی ایجاد چنین بحران های زیست محیطی در استان خوزستان و سایرنقاط کشور برخورد قاطع قضایی و حقوقی نماید تا موجبات آرامش مردم فداکار و انقلابی این استان و دیگر استان های درگیر با بحران های مشابه و بهبود اوضاع کشور را فراهم سازد.

مسلماً در این میان نقش سازمان بازرسی کل کشور در اجرای وظیفه تعیین شده در اصل یکصد و هفتاد و چهارم قانون اساسی، بسیار مهم و تأثیر گذار بلکه تعیین کننده می باشد.

کانون وکلای دادگستری مازندران به عنوان یک نهاد مدنی و متخصص در امور حقوقی و قانونی در مملکت که سهم مهمی در عدالت بخشی و اجرای قوانین دارد، درمعیت دیگر کانونهای کشور،آمادگی خود را جهت هرنوع مساعدت و همراهی با قوه محترم قضائیه در جهت تحقق حقوق ملت مقاوم و قدردان میهن اسلامی اعلام می دارد.

کانون وکلای دادگستری مازندران – اول مرداد ۱۴۰۰

خدمات الکترونیک