براندازی نرم استقلال کانون وکلای دادگستری با آیین نامه جدید لایحه استقلال

تصویر پیش فرض

تصویر پیش فرض


دکتر محمد کاظم عمارتی در یادداشتی با عنوان «براندازی نرم استقلال کانون وکلای دادگستری با آیین نامه جدید» به نقد آیین نامه جدید استقلال وکلا پرداخت.

دکتر محمد کاظم عمارتی وکیل دادگستری و عضو کانون وکلای خراسان در یادداشتی که در صفحه رسمی اینستاگرام خود منتشر کرده است، از آیین نامه جدید لایحه قانونی استقلال وکلای دادگستری با عنوان براندازی نرم و مخملی استقلال کانون وکلای دادگستری یاد کرد.

متن کامل یادداشت این وکیل دادگستری و مدرس دانشگاه را در ادامه مشاهده می کنید:

«براندازی نرم استقلال کانون وکلای دادگستری با آیین نامه جدید»

یک) مقررات آیین دادرسی کیفری هر کشوری با تعیین وظایف و اختیارات ضابطان و قاضیان در تعقیب و محاکمه متهمان و رعایت حقوق آنان، شکل و ماهیت نظام حاکم و میزان پای بندی حکمرانان به اصول دموکراسی را هویدا می کند.

دو) مقررات تعیین کننده پذیرش، آموزش، اشتغال وکیل و پایان دادن به آن و‌ میزان دخالت قوای حاکم در این امور نیز، درجه رعایت اصول دادرسی منصفانه و عادلانه را در مراجع قضایی آن کشور بر ملا می سازد.

سه) از آن جا که وکیل، به جای موکل به دفاع می پردازد، بدیهی است هر اندازه با محدودیت و دخالت بیشتری در انجام وظایف حرفه ای خود رو به رو باشد، به همان میزان، معیارهای دفاع از حقوق شهروندان، کاهش یافته و حقوق شهروندی مورد تهدید قرار گرفته است.

چهار) دخالت قوه قضاییه در چگونگی آغاز و پایان فعالیت وکیل دادگستری و هیات حاکمه بر کانون وکلای دادگستری به نام نظارت، وکیل دادگستری را از مدافع حقوق و قوانین، به کارکنانی فرمانبردار برای هیأت حاکمه مبدل می سازد.

پنج) آیین نامه جدید لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب قوه قضاییه، بر خلاف قانون و توافق اخلاقی ابتدایی دو طرف، با افزودن معادل نصف مواد پیشنهادی کانون های وکلای دادگستری به آیین نامه و منقلب نمودن تعریف قانونی کانون وکلای دادگستری و گسترش اختیارات مقامات قضایی نسبت به اختیارات قانونی هیات مدیره کانون های وکلای دادگستری و فعالیت حرفه ای وکلا، به صورتی مخملی و نرم، استقلال نسبی کانون وکلای دادگستری را نقض و دفاع به دور از ترس و تهدید از حقوق شهروندان را از سوی قوه ای که باید به موجب قانون اساسی، پشتیبان حقوق و آزادی های فردی باشد، نقض نموده است.

شش) امید است دلسوزان مستقل در قوه قضاییه که به فلسفه استقلال وکیل و‌ کانون وکلای دادگستری آگاهی دارند، اجرای چنین آیین نامه ای را متوقف سازند.

وکلاپرس

خدمات الکترونیک