کوشا: حاکمیت باید کانون وکلای دادگستری را به رسمیت بشناسد/ نهاد وکالت به آرمان‌های خود وفادار است


چهل و نهمین جلسه هیات عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران به طور فوق‌العاده صبح امروز پنجشنبه ۱۹ مرداد ماه جاری در محل هتل پارسیان اوین با حضور اعضای هیات مدیره کانون‌های وکلای دادگستری سراسر کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اسکودا، دکتر جعفر کوشا در این نشست اظهار کرد: مساله‌ای که امروز باید بدان اشاره کنم و به نوعی یک چالش مهم به نظر می‌رسد، این است که واقعاً حاکمیت می‌خواهد با نهاد وکالت چگونه رفتار کند؟ زمانی که رفتارهای جاری علیه نهاد وکالت را مشاهده می‌کنیم، این سوال مطرح می‌شود که آیا واقعا نهاد وکالت مخل نظام است و اعضای آن را باید معاند بدانیم؟! اساساً یک وکیل و در کل نهاد وکالت در چرخه سیاسی نظام چه جایگاهی دارد؟

رییس اسکودا با اشاره به تداوم هجمه‌ها علیه نهاد وکالت تصریح کرد: در گذشته شاهد حملات گوناگون به نهاد وکالت بودیم ولی در حال حاضر این روند وارد فاز صعودی شده است؛ به گونه‌ای که نهادهایی مانند مجلس شورای اسلامی، صدا و سیما و غیره دائماً در حال حمله به نهاد وکالت هستند. هر جایی که این نهادها کاری برای انجام دادن ندارند و بیکار می‌شوند، فوراً نهاد وکالت را در دستور کار خود قرار می‌دهند و علیه آن سمپاشی می‌کنند.

دکتر کوشا با تاکید بر اینکه نهاد وکالت به آرمان‌های خود وفادار است و با وجود تمام هجمه‌ها به کار خود ادامه می‌دهد گفت: واقعیت این است که رفتار و خروجی حضور نمایندگان در مجلس به خوبی بیانگر آن است که اتفاقاً تحقیق و تفحص باید از همین نهاد انجام شود و دلیل این است که نمایندگان مجلس که از مردم رأی گرفتند در حال وضع چه قوانینی هستند؟ آیا این نمایندگان به نفع مردم کار می‌کنند؟ قطعاً ما به نهادهایی که در چارچوب قوانین گام برمی‌دارند احترام می‌گذاریم ولی همین سازمان و ارگان‌ها باید نهاد وکالت را به عنوان یک نهاد مستقل بپذیرند. ما نمی‌توانیم یک نهاد وابسته باشیم و به همین دلیل است که می‌گوییم لازمه جوامع بشری، وجود یک نهاد مستقل در حوزه وکالت است.

همچنین در این جلسه دکتر ابراهیم کیانی هرچگانی نایب رییس اول اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران به ارائه گزارشی درباره اصلاحات آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۴۰۲/۰۴/۱۴ و دکتر محمود حبیبی نایب رییس دوم این اتحادیه به ارائه گزارشی از مفاد ناقض استقلال کانون وکلای دادگستری پرداختند.

خدمات الکترونیک