چگونه متوجه شویم که ممنوع المعامله شده‌ایم؟


اکنون به همت معاونت آمار و فناوری قوه قضاییه این امکان فراهم شده است تا طرفین معامله در بستر فضای مجازی بتوانند وضعیت طرف مقابل را برای انجام معامله استعلام بگیرند.

افراد با مراجعه به سکوهای بخش خصوصی از جمله آپ می‌توانند پس از انتخاب خدمات قوه قضاییه وارد قسمت استعلام اعتبار معاملاتی افراد شوند.

متعاملین پس از ورود به این بخش می توانند با ورود کد ملی و شماره موبایل در این بخش از وضعیت قانونی خود یا طرف مقابله معامله پس از پرداخت مبلغ در نظر گرفته شده مطلع شوند.باید دقت شود در این قسمت اگر قصد اطلاع و استعلام وضعیت معاملاتی طرف مقابل را نیاز داشته باشید باید کدملی و شماره همراه طرف مقابل را وارد کرده و از طرف مقابل بخواهید که کدی که برای او پیامک شده را به شما اعلام کند.تا در این قسمت وارد کنید.

طرف مقابل با در اختیار قرار دادن کد این اجازه را به شما می‌دهد که استعلام را انجام دهید و اگر هم این کد را در اختیار شما قرار ندهد به این معنی است که طرف مقابل مشکلی دارد که به هر صورت این خدمت به کاهش ریسک معامله شما کمک می‌کند.

در نهایت نمایش نتیجه استعلام حداکثر تا ۱۵ دقیقه اعلام و قابل استفاده است. نتیجه استعلام اعلام شده تا یکماه در لیست استعلام‌های شما موجود خواهد بود و پس از آن حذف خواهد شد.

در سرویس اعتبار معاملاتی اشخاص چه وضعیت‌هایی بررسی می‌شود؟

در این سرویس بعد از استعلام یازده وضعیت امکان معامله به افراد داده می شود، در واقع در این سرویس مشخص می‌شود که آیا طرفین اهلیت معامله دارند یا خیر و موضوعاتی چون داشتن ثنا، ممنوع المعامله ، محجور، غایب مفقود الاثر، متوفی فرضی، متوقف، ورشکسته، معسر، متهم، محکوم و متواری، محکومیت مالی محاکم، محکومیت مالی اجراییات ثبت را مشخص می‌کند و نتیجه را به طرف مقابل معامله اطلاع می‌دهد.

خدمات الکترونیک