امکان ثبت لایحه اشخاص حقیقی در پنجره خدمات قضائی فراهم شد


رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: سال گذشته بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰هزار قرارداد الکترونیک وکالت به ثبت رسیده است.

به گزارش ایسنا، محمد کاظمی‌فرد در نشست خبری امروز؛ چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ گفت: در سند تحول قضایی گسترش فناوری های نوین مورد توجه قرار گرفته است و ۵۰ درصد سند تحول قضایی، فناوری نوین و اطلاعات است تا بتوانیم از این طریق  کاهش اطاله دادرسی و افزایش ارای قضایی و صرفه جویی در بودجه را داشت و همچنین روش های سنتی با روش های جدید جایگزین می شود.

وی افزود: از سیاست های ما خودکاربری و انجام امور قضایی توسط مردم است و هدف این است که خدمات غیر حضوری و رایگان را  به مردم ارایه دهیم.

کاظمی فرد تاکید کرد:  روزانه ۳۰ هزار نفر از وکلا هم با ابزار خودکاربری کار می‌کنند و ۲۴۰ هزار اقدام را از این طریق ثبت می‌کنند. خودکاربری ها سهم خوبی در کاهش مراجعات و اطاله دادرسی داشته است.‌ همچنین ۲۸ اقدام الکترونیکی را بصورت برخط در پنجره واحد الکترونیک قصایی قرار دادیم و روازنه ۵۰ هزار نفر وارد پنجره می شوند و ۱۰۰ خدمت را دریافت می‌ کنند.

وی ادامه داد: سال گذشته بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰هزار قرارداد الکترونیک وکالت به ثبت رسیده است. دسترسی آسان مردم به خدمات قضائی و هوشمندسازی فرایندها در ارائه خدمات قضائی از جمله عناوین مهمی است که رهبر معظم انقلاب به آن تاکید داشته‌اند.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با اشاره به مراجعین حرفه‌ای گفت: وکلا، کارشناسان و نمایندگان حقوقی با امور قضائی آشنا هستند و سعی شده است تا تمامی خدمات را به این افراد بصورت آنلاین ارائه دهیم.

وی ادامه داد: در سال گذشته حدود ۲۶ میلیون بازدید کننده از سامانه‌های قوه قضائیه داشتیم. همچنین  با اقدامات نظارتی انجام شده مدت زمان صدور گواهی عدم سوءپیشینه به یک روز کاری رسیده است و ۴۴ درصد درخواست‌های گواهی عدم سوءپیشینه به صورت خودکاربری و غیر حضوری بوده است و  سال گذشته ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار گواهی عدم سوءپیشینه صادر کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در طرح خدمات الکترونیک جهادی  به مناطقی خدمات ارائه شد که دفتر قضائی در آن منطقه وجود نداشت.  با کمک دفاتر الکترونیک قضائی، مناطق محروم پوشش داده شد و به صورت رایگان خدمات ارائه می شود و این طرح در سراسرکشور اجرایی خواهد شد.

کاظمی‌فرد ادامه داد: ارتباط ما با کلانتری‌های سراسرکشور برقرار است و به صورت برخط دستورقضائی صادر می شود و خطرات جعل در این خدمت کاهش پیدا می کند.

وی با بیان این‌که «ابلاغ الکترونیک قضائی یکی از تحول‌هایی است که در سال های گذشته رقم خورد» گفت: امروز ۹۴ درصد ابلاغ ها به صورت الکترونیکی انجام شده است که این امر اطاله دادرسی را کاهش داده است. همچنین امکان ثبت نام الکترونیک اتباع از سال گذشته نیز فراهم شده است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با بیان این‌که «  ۸۰ درصد زندانی ها به صورت الکترونیک در جلسات تحقیق و رسیدگی شرکت می‌کنند» گفت:  مردم با تشخیص قاضی و موافقت خود در جلسات رسیدگی حاضر می شوند. این امر می تواند کار مردم را تسهیل کند که نیازمند فرهنگسازی است.

وی  با بیان این‌که «سامانه الکترونیکی شناسایی اموال محکوم‌علیه هم‌اکنون در اجرای احکام و بررسی دعاوی اعسار در شعب حقوقی مورد استفاده قرار می‌گیرد»، گفت: سامانه الکترونیکی شناسایی اموال محکوم‌علیه که تا کنون در یک میلیون پرونده مورد استفاده قرار گرفته، ۴ استعلام پرکاربرد موجودی حساب بانکی، دارایی بورس، پلاک ثبتی و پلاک انتظامی را شامل می‌شود. یکی از تکالیف سند تحول قضائی به مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه، ارجاع هوشمند کارشناس است و در این راستا ۱۰۰ هزار کارشناس را سال گذشته انتخاب کرده ایم.

وی هم‌چنبن با بیان این‌که « آرای جرایم اقتصادی در سامانه مربوط به آن به صورت برخط منتشر می‌شود» گفت: یکی از چالش‌های فرایند دادرسی، اتقان آرا قضائی است و در ابن راستا سامانه انتشار آرای قضائی، دستیار هوشمند قضائی، سامانه‌های ارجاع هوشمند کارشناس و شهود از جمله اقداماتی است که برای افزایش اتقان آرای قضائی انجام شده است.

کاظمی فرد افزود:  سال گذشته بیش از ۲۰۰ هزار جلسه رسیدگی برای زندانیان  بصورت الکترونیکی برگزار شد.

وی با اشاره به تسریع در اجرای احکام گفت: سامانه هوشمند استعلامات مالی  اقدام به شناسایی اموال محکومان و مدعیان اعسار می‌کند و پلاک‌های ثبتی و اموال فرد را بصورت برخط بررسی می‌کند و تعداد استعلامات این سامانه ۱۲ برابر رشد داشته است. از ۲۰۰ هزار استعلام صورت گرفته در سال ۱۴۰۱ توانستیم در ۳ ماه نخست به یک میلیون و ۳۰۰ هزار استعلام برسیم.

وی درباره شناسایی شهود و مطلعین گفت: از طریق سامانه شهود توانستیم شاهد حرفه‌ای را شناسایی کنیم و اطلاعات وی ثبت می‌شود و به قضات هشدار داده می‌شود که آن شخص شاهد حرفه‌ای است.  با استفاده از روش‌های هوش مصنوعی گمنام سازی را در آرا ایجاد کرده‌ایم و این سامانه بصورت عملیاتی در پژوهشگاه قوه قضائیه و برای آموزش به قضات اجرا می‌شود.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه درباره قرارداد الکترونیک وکالت گفت: این سامانه میان وکیل وموکل شفافیت ایجاد کرده است و سال گذشته بیش از ۵ میلیون استعلام مالیاتی توسط این سامانه انجام شده است. همچنین بیش از یک میلیون استعلام از سامانه سجل محکومیت مالی گرفته شده است و این سامانه منجر به این می‌شود که بتوان محکومیت‌های مالی طرف مقابل قرارداد را مشاهده کرد.

وی  با اشاره به افزایش تعاملات با سایر دستگاهای اجرایی گفت: با ۸۳ دستگاه اجرایی بصورت برخط تبادل سرویس داریم و سال گذشته ۱۶۷ میلیون تبادل الکترونیک انجام شده است و ۳۰ استعلام مهم در اختیار قاضی قرار گرفت و یک میلیون و ۷۰۰ هزار استعلام بصورت برخط توسط قضات از این طریق انجام شد. استعلام برخط مددجویان کمیته امداد وجود دارد و همچنین خدمات سیار ویژه معلولان و سالمندان ایجاد شده است و در هر نقطه از شهر تهران خدمت دهنده به محل مراجعه می‌کند.

وی درباره آزمون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی گفت: از ۱۴ هزار نفر شرکت کننده حدود ۲ هزار و ۸۰۰ نفر قبول شدند و به زودی برای تشکیل دفاتر در سراسر کشور معرفی می‌شوند.

کاظمی فرد درباره استفاده از ابزارهای نوین و هوش مصنوعی نیز گفت: گمنام سازی آرا بصورت ابزارهای هوشمندسازی ایجاد شده اند.

وی درباره تحقق هوشمندسازی گفت: تکالیف ۷۰ درصدی خود را انجام داده ایم و امیدواریم تا پایان سال تکالیف خود را به حد قابل قبولی به پایان برسانیم.

وی با اشاره به این‌که «در ارائه خدمات قضائی محدودیت زمانی و جغرافیایی حذف شده است»، گفت: ایرانیان خارج از کشور علاوه بر ثبت ثنا می‌توانند در جلسات غیرحضوری شرکت و قرارداد کاملا الکترونیکی منعقد کنند.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در پاسخ به سوالی  در خصوص اعمال محدودیت های اقتصادی و اجتماعی برای محکومان متواری، به عنوان یکی از تکالیف عنوان شده در سند تحول قضائی برای این مرکز گفت: بانک اشخاص متواری تهیه و آماده شده است، زمانی که حکم جلب برای شخصی صادر می شود ، نام او در این بانک ثبت می شود و به دستگاه های مرتبط دسترسی داده ایم.  این بانک می تواند در کاهش متواری شدن محکومان متواری مؤثر باشد. ما تکالیف خود را انجام داده ایم و مابقی امور برعهده دیگر دستگاه ها و بخش ها است.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه ضبط صدا و تصویر مراحل رسیدگی در دادسراها و دادگاه‌ها به کجا رسید؟ گفت: برای انجام این امر نیازمند توسعه تجهیزات الکترونیکی هستیم که اکنون این امر در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان این‌که «فعلا با ابزار موجود این اقدام انجام می‌شود»، اظهار کرد: این‌که چه نوع جلساتی و به چه شکل ضبط شود از جمله سوال های مطرح برای این امر است که برای پاسخ به این سوالات جلساتی را برگزار کرده‌ایم.  برای محقق کردن این امر تا پایان سال کارهایی را انجام خواهیم داد و اگر این امر نیاز به تغییر قوانین داشت به معاونت حقوقی اعلام خواهیم کرد که انجام شود.

کاظمی فرد با بیان این‌که «دادرسی الکترونیک با زندانیان به حد قابل قبولی رسیده است»،  گفت: البته این کار نیازمند فرهنگسازی میان مردم است  و بسیاری علاقه مند هستند که بصورت حضوری در جلسات شرکت کنند اما باید فرهنگسازی شود تا شهروندان بصورت برخط در جلسات دادگاه شرکت کنند.

وی هم‌چنین با بیان این‌که «سامانه عدل ایران بصورت میانگین در طول سال ۲ روز قطع بوده است؟ »گفت: حق با شهروندان است و از  برنامه‌های ویژه ما کاهش هرچه بیشتر این قطعی‌ها است.

وی در پاسخ به سوالی درباره فعالیت سامانه سیاق گفت: این سامانه اقدام مشترک بین ما  و   بانک مرکزی است که به صورت برخط اموال محکومان را مسدود می‌کند. براین اساس از طریق ایجاد سامانه یکپارچه احکام قضایی (سیاق)، ابلاغ و اجرای احکام قضایی در شبکه بانکی به صورت برخط و لحظه‌ای انجام می‌شود. استفاده از این سامانه اکنون در دستگاه قضائی به صورت آزمایشی آغاز شده است اما به زودی به صورت رسمی آغاز به کار خواهد کرد.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در پاسخ به سوالی، مبنی بر اینکه چه تعداد دادگاه الکترونیک از خارج کشور با داخل انجام شده است؟ گفت: برای ایرانیان خارج از کشور تمهیداتی در نظر گرفته شده است و دادرسی الکترونیک برای این افراد بدون حضور فیزیکی انجام شده است. با این حال  آمار دقیقی از تعداد این جلسات وجود ندارد اما برای مثال جلسه ای در استان مرزی خراسان جنوبی با شخصی در آلمان درحال برگزاری است. ایرانیان خارج از کشور اطلاعی از این خدمات ندارند که می‌توانند بصورت الکترونیک در جلسات شرکت کنند و به دنبال این هستیم تا الزاما جلسات افراد خارج از کشور بصورت الکترونیک برگزار شود. برای خارجیان داخل کشور نیز اقدامات لازم تسهیل شده است و این افراد می‌توانند در سامانه ثنا ثبت کنند و از پنجره واحد خدمات قضائی استفاده کنند.

وی درباره سامانه ثبت لایحه بصورت خودکاربری گفت: امروز سامانه ثبت لایحه در سامانه پنجره خدمات قضائی ایجاد شده است و شهروندان می‌توانند از این طریق لوایح خود را ثبت کنند و توجه به این نکته ضروری است که در حال حاضر ۴ عنوان لایحه بصورت آماده در این سامانه وجود دارد و دارای متون پیش فرض هستند و شهروندان تنها کافیست که در این سامانه ثبت اطلاعات را انجام دهند و بصورت برخط لایحه را ثبت کنند.

در پایان از سامانه  ثبت لایحه بصورت خودکاربری رونمایی شد. این سامانه بیست و نهمین خدمت در پنجره واحد خدمات الکترونیک قوه قضاییه است.

خدمات الکترونیک