روایت رسیدن به رتبه یک آزمون اختبار کانون وکلای دادگستری گیلان / گفتگوی روابط عمومی کانون وکلای دادگستری گیلان با محمدجواد اسدی


«محمدجواد اسدی» کارآموز وکالت دادگستری توانست در آزمون اختبار ۱۴۰۲ کانون وکلای دادگستری گیلان حائز رتبه یک شود. در ادامه مشروح گفتگوی روابط عمومی کانون وکلای دادگستری گیلان با او را می‌خوانید.

* آقای اسدی ضمن تبریک، شرح مختصری از خود و سوابق تحصیلی و شغلی‌تان ارائه کنید

در سال ۹۲ وارد رشته حقوق دانشگاه گیلان شده و در سال ۹۶ از دوره کارشناسی این دانشگاه فارغ‌التحصیل شدم. بلافاصله به خدمت سربازی رفتم و دو سال را به عنوان نیروی امریه خدمت کردم و پس از آن هم با هدف ورود به حرفه وکالت مشغول مطالعه بودم تا اینکه در آزمون مربوط به سال ۹۹ (البته آزمون در تیرماه ۱۴۰۰ برگزار شد) شرکت کردم و موفق شدم وارد دوره کارآموزی وکالت دادگستری در کانون وکلای گیلان شوم.

* در خصوص نحوه قبولی در آزمون ورودی و رتبه خود توضیح دهید

آزمون ورودی سال ۹۹ با حواشی و مسائل بسیاری همراه بود که فشار و اضطراب زیادی به همکاران دوره وارد کرد. ابتدا ما مواجه شدیم با تعویق‌های پی‌درپی که باعث خستگی و فرسایش روانی داوطلبان بود و پس از آن هم با تصویب آیین‌نامه جدید عده‌ای اعتقاد داشتند که کارآموزان سال ۹۹ مشمول مقررات آیین‌نامه هستند که مورد اعتراض همکاران کارآموز قرار گرفت و نهایتا با تلاش‌های مدیران کانون‌ها و البته اعتراضات و پیگیری‌های همکاران، دوره ۹۹ از شمول آیین نامه مستثنی شد. رتبه آزمونی بنده در آزمون وکالت، چهار بود.

* دیدگاه شما در خصوص نحوه فعالیت در دوره کارآموزی و جلسات کمیسیون کارآموزی چه بود ؟

دوره کارآموزی قطعا تاثیرات فوق‌العاده‌ای در آینده حرفه‌ای فرد ایجاد کند و این اعم از تاثیرات مثبت یا منفی است. من فکر میکنم که محور و اساس کار یک کارآموز در دوره کارآموزی، همان طور که از نامش برمی‌آید، باید آموزش و یادگیری باشد.مسائل بسیاری برای یادگیری وجود دارد از جمله یادگیری شئونات حرفه‌ای وکالت، مهارت‌های دفاع و دادخواهی، نحوه رفتار در محاکم و دفتر وکیل و نسبت به مراجعین، موضوعات تخصصی حقوقی که در دفاع از حقوق موکل مفید واقع می شود. کسب تجربه نقش مهمی در موفقیت در وکالت دارد.

درخصوص جلسات آموزشی که کمیسیون کارآموزی برگزار می نمود، تمام سعی من بر این بود که در تمام جلسات و کلاس‌ها شرکت کنم و در موضوع هم مشارکت داشته باشم و از این جلسات اندوخته‌های بسیاری داشته‌ام که در موقعیت‌های بسیاری از آنها بهره مند شده ام. این جلسات علاوه یادگیری حقوق، نوعی تمرین نظم، وظیفه‌شناسی و رفتار حرفه‌ای هم بود.

موضوع بسیار مهم دیگر، دقت در انتخاب وکیل سرپرست می باشد. فکر می کنم که مهمترین چالش یک کارآموز، انتخاب وکیل سرپرست است.کسب تجربه و دریافت آموزش صحیح از وکیل سرپرست باعث پیشرفت و رشدِ علمی و شخصیتی و حرفه ایِ کارآموز می‌گردد.خوشبختانه من در این موضوع انتخاب درستی داشتم و آنچه از وکیل سرپرست خود آموختم تاثیر قابل توجهی در وکالتم داشته و از این بابت از آقای خاکزاد سپاسگزارم.

* منابع مورد مطالعه شما و مدت زمان اختصاص داده شده برای آزمون اختبار چه بود؟

در ماه پایانی منتهی به اختبار مشغول مطالعه برای آزمون بودم . البته در کنار مطالعه، کارهای وکالت هم جریان داشت و عمدتا بعداز ظهر ها برای اختبار مطالعه می کردم.منابع بنده هم عمدتا قانون بود بعلاوه آرای وحدت رویه اخیر الصدور و در موضوعات خاص و اختلافی منابع خارج از قانون هم داشتم.البته این مطالعه برای یادآوری و بازیابی آموخته های سابق بود و در آزمون اختبار از تجربه های کار وکالتی بسیار استفاده کردم.

* آینده نهاد وکالت را چطور ارزیابی می‌کنید ؟

وکیل و نهاد وکالت دو نهاد درهم تنیده‌اند. متاسفانه وقایعی در مدت اخیر گذشته و تصمیماتی که برای نهاد وکالت گرفته شده بر آینده وکیل و کانون وکلا هم تاثیر گذار خواهد بود. در این مورد ما با چند موضوع مواجهیم که موجب مبهم بودن آینده حرفه وکالت شده و گاها نگران‌کننده نیز هست؛ از جمله اینکه دیدگاه نهاد قدرت درباب استقلال وکیل و کانون وکلا به عنوان متکفل امور وکلا چگونه می باشد. مستحضرید که بحث استقلال وکیل در سال‌های اخیر از چالش‌های اصلی وکالت بوده و طبیعتا وکیلی که فاقد جوهره استقلال باشد در انجام وظایفش موفق نخواهد بود. یا اینکه با وجود قانون تسهیل و افزایش پذیرش کارآموزان، وضع معیشتی وکلای جوان و یا آموزش ایشان چه وضعیتی خواهد داشت.

اما نهایتا تصور می کنم که نهاد وکالت از این چالش‌ها گذر خواهد کرد اما این گذر پرهزینه و سخت خواهد بود و برای بهبود امور نهاد وکالت مشارکت فعال جامعه وکالت و همچنین بازسازی و خوداصلاحی برخی ساختارهای موجود ضروری است.

* سخن پایانی ؟

در پایان آرزو میکنم که بزودی شاهد آن باشیم که نهاد وکالت به جایگاه شایسته خودش نائل بشود. از هیات مدیره و مجموعه کانون وکلای دادگستری گیلان تشکر می کنم و برای همه همکارانم در دوره سال ۹۹ آرزوی موفقیت و تندرستی و شادمانی دارم.

خدمات الکترونیک