در ستایش مهردخت حق پایدار اعتمادی؛ سرمشق وکلای زن


زنده یاد سرکار خانم وکیل «مهردخت حق پایدار اعتمادی» در روز ۲۷ام مهر ماه ۱۳۲۹ در شهرستان لاهیجان دیده به جهان گشود. ایشان در طول دوره‌ی حیات و برای رسیدن به مقام و مرتبه‌ای که در آن قرار داشتند، متحمل مرارت‌ها و مشقت‌های بسیاری شدند. در بهمن‌ماه سال ۱۳۵۲ از دانشکده حقوق دانشگاه تهران و در رشته قضایی فارغ‌التحصیل و در سال ۱۳۵۶ باشایستگی به اخذ پروانه کارآموزی وکالت دادگستری نائل گردید.

شروع زندگی مشترک، به دنیا آمدن فرزندان و پاره‌ای مشکلات دیگر ناشی از وقایع آن سال‌ها مانع ایشان در گذران دوران کارآموزی شد. پس از آن با وقوع انقلاب اسلامی تا سال‌ها کانون وکلای دادگستری از پذیرش کارآموز وکالت معذور بود و بانو حق پایدار اعتمادی علیرغم شایستگی و استحقاق بسیار در ورود به عرصه وکالت و با در نظرگرفتن این نکته که ورود بانوان به عرصه وکالت در آن سال‌ها با چالش‌ها و مصائب بسیاری همراه بود، در کنار شادروان «علی جوادزاده صابر» به ایفای نقشهای مهمی چون همسری و مادری پرداختند و ماحصل آن تربیت فرزندانی شایسته و فرهیخته خانم دکتر مرسده جوادزاده صابر و خانم وکیل مهشید جوادزاده صابر می‌باشد.

ایشان با هموار دیدن مسیر در سال ۱۳۶۷ طی درخواستی به کانون وکلای دادگستری خواستار انجام امور کارآموزی و دریافت پروانه وکالت گردید. زنده‌یاد با توجه به شرایط آن دوران با تحمل سختی‌ها و مصائب بسیار و با سعی و تلاش ستودنی و پشتکار و ممارست مثال زدنی در تاریخ ۱۳۷۳/۱۰/۲۱ موفق به اخذ پروانه وکالت پایه یک گردید. شایان ذکر است که ایشان از اولین وکلای بانوی استان گیلان و جزء ۶۰ نفر وکلایی بودند که کانون وکلای دادگستری گیلان را در سال ۱۳۷۸ پایه‌گذاری و تأسیس نمودند.

بانویی فرهیخته، نکته‌سنج و سختکوش که سال‌ها به حرفه‌ی خطیر وکالت مشغول و الگو و سرمشق بسیاری از وکلای دادگستری به ویژه بانوان وکیل بودند.
روحشان شاد و یادشان گرامی‌باد.

خدمات الکترونیک