برنامه‌های جدید دانشکده حقوق دانشگاه ییل با محوریت حقوق و هوش مصنوعی


دانشکده حقوق دانشگاه یِیل در تلاش است با ابتکاراتی جدیدی که از پاییز سال جاری اجرایی می‌سازد، پیشگام مطالعات بین‌رشته‌ای در مورد تأثیر هوش مصنوعی بر حوزه حقوق باشد.

به گزارش رسانه حقوقی حرف به نقل از دانشکده حقوق دانشگاه ییل، دانشکده حقوق ییل، در پاییز امسال، مطالعات میان‌ رشته‌ای را به منظور بررسی تأثیر هوش مصنوعی بر حوزه حقوق را آغاز کرده است. با رشد روزافزون نقش هوش مصنوعی در این حوزه، نگرانی‌هایی درباره توانایی‌های واقعی این فناوری و احتمال تولید اطلاعات نادرست به وجود آمده است. با این حال، هوش مصنوعی می‌تواند دسترسی به خدمات حقوقی را برای افرادی که پیشتر از این خدمات محروم بوده‌اند، افزایش دهد.

جری ما، دانشجوی سال سوم دانشکده حقوق، در این زمینه می‌گوید:
«رویکرد دانشکده حقوق ییل این است که هوش مصنوعی را نه به‌صورت جداگانه، بلکه در تعامل با سایر رشته‌ها بررسی کند. قدرت‌های سنتی این دانشکده در درک آینده هوش مصنوعی در دنیای حقوق و فراتر از آن نقش مهمی دارند.»

توسعه ابزارهای هوش مصنوعی به‌منظور کاربردهای حقوقی

مطالعه هوش مصنوعی در دانشکده حقوق ییل فراتر از کلاس‌های درس است و دانشجویان را به یادگیری عملی تشویق می‌کند. پروفسور اسکات شاپیرو (Scott Shapiro)، استاد حقوق و فلسفه، آزمایشگاه هوش مصنوعی در چارچوب برنامه رهبری Tsai* را مدیریت می‌کند. در این آزمایشگاه، دانشجویان ابزارهای هوش مصنوعی برای استفاده حقوقی را توسعه می‌دهند.

یکی از پروژه‌های جاری این آزمایشگاه، ساخت یک مدل تشخیص افترا است که برای شناسایی محتوای افترا آمیز و ارسال آن برای بررسی حقوقی برنامه‌ریزی می‌شود.

بهار سال گذشته، دانشجویان تحت نظارت شاپیرو یک مدل هوش مصنوعی برای قانون رسانه‌ها طراحی کردند که بخشی از پروژه DocProject** است. این پروژه به مستندسازان خدمات حقوقی رایگان ارائه می‌دهد و قرار است از مدل تشخیص افترا نیز بهره‌مند شود.

شاپیرو در این باره اظهار می‌دارد:

«همه در مورد هوش مصنوعی صحبت می‌کنند، اما تعداد کمی واقعاً آن را می‌سازند.»

در این ترم، کلاس‌های مختلفی درباره هوش مصنوعی در دانشکده حقوق ییل ارائه می‌شود، از جمله درس «آینده هوش مصنوعی در حقوق» که توسط پروفسور عبدی عاید (Abdi Aidid) تدریس می‌شود. در بهار آینده نیز شاپیرو با همکاری پروفسور روزیکا پیسکاک (Ruzica Piskac)، استاد علوم کامپیوتر، دوره‌ای مشترک با عنوان «حقوق و مدل‌های زبانی بزرگ» برگزار خواهد کرد. این دوره شامل دانشجویان حقوق و علوم کامپیوتر خواهد بود که به‌طور مشترک روی کاربردهای هوش مصنوعی کار خواهند کرد.

تجربه‌ای برای پیوند مفاهیم کاربردی و نظری

شاپیرو درباره تدریس این دوره می‌گوید: «توضیح این مفاهیم به دانشجویان لذت‌بخش است. در ابتدا ممکن است همه چیز مثل جادو به نظر برسد، اما وقتی که موضوعات توضیح داده می‌شوند، دانشجویان خود می‌توانند به تولیدکنندگان این فناوری تبدیل شوند، به‌جای اینکه فقط مصرف‌کننده یا نظاره‌گر باشند.»

فمی کادماس (Femi Cadmus)، مدیر کتابخانه حقوق لیلیان گلدمن و استاد حقوق، کلاس‌هایی را در تقاطع فناوری و حقوق تدریس می‌کند. از پاییز ۲۰۲۲ تاکنون، او کلاسی با عنوان “فناوری در عمل حقوقی” ارائه داده است که به دانشجویان امکان تجربه عملی با فناوری‌های هوش مصنوعی را می‌دهد. وی همچنین با جیسون آیزمن (Jason Eiseman)، مدیر فناوری کتابخانه، در توسعه یک سری آموزش‌های کاربردی هوش مصنوعی همکاری می‌کند. این سری از بهار گذشته چارچوب‌های مفهومی و اصول استفاده از هوش مصنوعی در تحقیقات حقوقی را آموزش می‌دهد.

کادماس می‌گوید:

«بدون درک وعده‌ها و محدودیت‌های هوش مصنوعی، دانشجویان ما برای آینده حقوق آماده نخواهند بود.»

او همچنین به این نکته اشاره کرد که دانشکده حقوق ییل رویکردی منحصربه‌فرد در مطالعه هوش مصنوعی دارد و علاوه بر تأکید بر اهمیت پژوهش در این زمینه، منابع قابل‌توجهی را برای حمایت از این تحقیقات اختصاص داده است.

جری رودریگز، دانشجوی سال اول حقوق، که در کلاس‌های کادماس و عاید شرکت کرده است، تأکید می‌کند: «برای تربیت وکلای کارآمد، آن‌ها باید از نظر فنی توانمند باشند.»

مطالعات حقوق هوش مصنوعی و عدالت اجتماعی

شاپیرو همچنین بر نیاز به آموزش وکلا برای استفاده از هوش مصنوعی در دسترسی به عدالت، به‌ویژه برای جوامع کم‌درآمد تأکید دارد. او می‌گوید: «دسترسی به عدالت یک مشکل بزرگ است و هوش مصنوعی ابزاری فوق‌العاده برای دموکراتیزه کردن اطلاعات حقوقی است.»

شاپیرو در پایان به این نکته اشاره کرد که مطالعات هوش مصنوعی در دانشکده حقوق ییل به دلیل علاقه‌های علمی اعضای هیئت علمی و اهمیت جهانی این موضوع، همچنان مورد توجه خواهد بود. او امیدوار است که این روند بدون توجه به تغییرات توجه ملی به این فناوری ادامه یابد.

در نهایت، جری ما با اشاره به چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌رو در زمینه مطالعه هوش مصنوعی گفت که این حوزه همچنان در حال تکامل است و ممکن است راهبردهای جدیدی مانند جذب اعضای هیئت علمی جدید و دانشجویان علاقه‌مند و متخصص در این زمینه به اجرا درآید.

پی‌نوشت:

* برنامه Tsai Leadership Program در دانشگاه ییل، نام خود را از خانواده تسای (Tsai) گرفته است. این برنامه با کمک مالی و حمایت خانواده جوزف تسای (Joseph Tsai) و همسرش کلارا وو تسای ایجاد شده است. جوزف تسای یکی از بنیان‌گذاران و نایب رئیس اجرایی شرکت علی‌بابا (Alibaba) است. Tsai نام خانوادگی اهداکنندگان این برنامه است. برنامه رهبری تسای (Tsai Leadership Program) در دانشکده حقوق ییل به هدف آموزش و پرورش رهبران آینده در حوزه‌های مختلف با تمرکز بر مهارت‌های رهبری و بین‌رشته‌ای طراحی شده است.

** DocProject یک ابتکار حقوقی در دانشکده حقوق ییل است که به مستندسازان و تولیدکنندگان فیلم‌های مستند کمک می‌کند. این پروژه بخشی از کلینیک Media Freedom and Information Access (MFIA) است، که به آزادی رسانه‌ها و دسترسی به اطلاعات می‌پردازد.

هدف اصلی DocProject ارائه خدمات حقوقی رایگان (pro bono) به مستندسازانی است که با مسائل حقوقی، به‌ویژه در زمینه‌های مربوط به حقوق رسانه، مانند مسائل مرتبط با افترا، حریم خصوصی، و مالکیت فکری روبه‌رو هستند. این پروژه تلاش می‌کند تا به مستندسازان کمک کند از نظر حقوقی به‌درستی راهنمایی شوند و با چالش‌های قانونی که ممکن است در تولید و انتشار آثار مستند خود مواجه شوند، مقابله کنند.

DocProject همچنین از تکنولوژی‌های نوین، مثل هوش مصنوعی، برای کمک به این فرآیندها بهره می‌برد. یکی از پروژه‌های فعلی این ابتکار، توسعه مدل هوش مصنوعی برای شناسایی محتوای افترا آمیز است. این مدل، که توسط دانشجویان تحت نظارت پروفسور اسکات شاپیرو در حال توسعه است، می‌تواند محتوای حساس یا افترا آمیز را شناسایی کند و به وکلا و متخصصین حقوقی کمک کند تا به‌طور موثرتری این مسائل را بررسی کنند.

به‌طور خلاصه، DocProject به حمایت از آزادی رسانه و مستندسازی کمک می‌کند و به مستندسازان ابزارهای حقوقی و فنی لازم برای حفاظت از آثار خود را ارائه می‌دهد.

سامانه جامع خدمات الکترونیک