گفتگو با «سهراب بخشی‌زاده» رتبه یک آزمون وکالت 1402 کانون وکلای گیلان


چندی پیش با برگزاری جلسه معارفه و تعیین شهر محل اشتغال، دوره کارآموزی وکالت پذیرفته‌شدگان آزمون ۱۴۰۲ کانون وکلای دادگستری گیلان آغاز شد. در حاشیه این مراسم گفتگویی داشتیم با «سهراب بخشی‌زاده» رتبه یک آزمون امسال که به توضیح چگونگی دستیابی به این مهم پرداخت.

در ادامه مشروح گفتگوی روابط عمومی کانون وکلای دادگستری گیلان با «سهراب بخشی‌زاده» را می‌خوانید.

* شرح مختصری از خود و سوابق تحصیلی و شغلیتان ارائه دهید

سهراب بخشی‌زاده هستم متولد ۱۳۷۳. در سال ۹۱ شروع به تحصیل رشته حقوق در دانشگاه پیام نور کردم و پس از فارغ التحصیلی در سال ۹۵ در کنکور ارشد شرکت کردم و با کسب رتبه ۳۶۵ در گرایش حقوق جزا و جرم شناسی تحصیلات تکمیلی را در دانشگاه پیام نور تهران ادامه دادم و در سال ۹۸ با دفاع از پایان نامه فارغ‌التحصیل شدم . در سال ۹۹ عازم خدمت سربازی شدم و به مدت ۲ سال تا آذر ۱۴۰۱ در معاونت حقوقی فرماندهی انتظامی استان گیلان خدمت کردم و بعد از آن در آزمون وکالت ۱۴۰۲ شرکت کرده و الان در خدمت شما هستم.

* برای چندمین بار در آزمون وکالت شرکت می‌کردید ؟

در دوران سربازی برای آنکه با جو آزمون وکالت آشنا شوم در آزمون وکالت سال ۹۹ ثبت نام کردم ولی متاسفانه بعد از تعویق چندباره‌ی آزمون، موفق به اخذ مرخصی برای روز آزمون نشدم و در واقع امسال اولین باری بود که در آزمون شرکت می‌کردم که به فضل پروردگار موفق به کسب رتبه اول استان شدم.

* منابع مورد مطالعه شما و مدت زمان اختصاص داده شده برای آزمون چه بود ؟

در خصوص مدت زمان مطالعه، پس از پایان دوره سربازی و از دی ماه سال ۱۴۰۱ شروع به مطالعه کردم که تا فرارسیدن آزمون، یک بازه هفت، هشت ماهه سپری شد. در مورد مدت زمان مطالعه روزانه باید عرض کنم که تقریبا از ۴ ساعت در روز شروع کردم و به متوسط روزانه ۱۰ ساعت رسیدم.

منابع مورد مطالعه بنده هم بدین شرح بود :حقوق مدنی : قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی دکتر کاتوزیان + جزوه های استاد جرعه نوش و ۲ جلدی دکتر توکلی + تست جرعه نوش

آدم: متن قانون + جزوه و تست امیر کمالوند

تجارت: متن قانون + تست نیلوفر حسینی

اصول فقه: جزوه استاد امیرحسینی + تست سمیرا سید محمدی و دکتر شبخیز

جزا: شرح آزمونی حقوق جزا احمد غفوری + تست همین مولف

آدک: شرح آزمونی آیین دادرسی کیفری احمد غفوری + تست همین مولف

متون فقه: متن کامل ابواب وکالت و شهادت تحریر الوسیله با ترجمه که توسط آقای امید سلطانی گردآوری شده بود

حقوقی اساسی: حقوق اساسی به روش ساده دکتر فنازاد

همچنین در خصوص ۲ درس متون فقه و حقوق اساسی تست کار نکردم.

* آغاز دوره کارآموزی در کانون گیلان و برگزاری دوره‌های آموزشی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

خوشبختانه کانون وکلای دادگستری گیلان از کانون‌های پیشرو در امر آغاز کارآموزی و برگزاری کلاس‌ها بوده و علاوه بر این معتقدم کانون گیلان بیشترین همکاری را از لحاظ مالی با کارآموزان داشته و از این لحاظ هیچ فشاری را احساس نکردیم. برگزاری دوره‌ها به صورت آنلاین هم باعث سهولت شرکت در کلاس‌ها برای همه کارآموزان و سریع‌تر طی شدن این دوره برزخ‌گونه شده که از این بابت از اعضای محترم کمیسیون کارآموزی واقعا سپاسگزاریم؛ البته یک سری مشکلات زیرساختی از قبیل کندی سرعت و قطعی اینترنت وجود دارد که نه تقصیری متوجه کانون است و نه کارآموزان و امیدوارم اعضای محترم کمیسیون کارآموزی در محاسبه ساعات شرکت در دوره‌ها این مهم را مدنظر قرار دهند.

در خصوص کیفیت دوره‌های آموزشی هم که اساتید بزرگواری تشریف آوردند که بعضا از معمرین کانون هستند و مطالب خوبی در کلاس‌ها ارائه می‌شود ولی در کل از نظرم این تکلیفی که در آیین‌نامه برای کانون و کارآموزان پیش‌بینی شده از لحاظ آموزشی چندان مثمرثمر نخواهد بود و برای کانون چیزی به مثابه یک شرط نامقدور و برای کارآموزان مانعی برای ورود به بازار کار و باعث اطاله دوران کارآموزی می‌باشد.

* آینده نهاد وکالت را چطور می بینید؟

متاسفانه در چند سال اخیر خصوصا در مجلس یازدهم، نهاد وکالت مورد هجمه‌های بسیار شدید قرار گرفت و صدمات بسیار زیادی به این نهاد وارد شد و متاسفانه در این بین کانون‌های وکلای دادگستری تنها افتادند و نهاد دیگری که متولی صدور پروانه وکالت در کشور است، نه تنها واکنشی در برابر این هجمه‌ها نداشته بلکه بعضا این هجمه و دستاویزها را که هدفی جز ضربه‌زدن به استقلال نهاد وکالت و وکیل دادگستری برایش متصور نیستیم را مورد تایید قرار دادند. قوه قضاییه نیز در اکثر قریب به اتفاق این موارد سکوت پیشه کرده و به همین جهت آینده نهاد وکالت حداقل در کوتاه مدت در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. یقینا نهاد وکالت و کانون وکلای دادگستری به مثابه درخت تنومندی است که ریشه در خاک دارد و روزهای سخت‌تر از این را از سر گذرانده است. اما اینکه آیا در ۳ یا ۴ سال آینده اوضاع نهاد وکالت با هجمه‌های بیرونی و درگیری‌های درونی بهتر از این خواهد شد یا خیر، چندان خوشبین نیستم؛ ولی در بلند مدت یقینا نهاد وکالت از این مشکلات گذر خواهد کرد.

* سخن پایانی و بگویید چه توصیه‌ای برای دیگران دارید؟

هرچند کوچک‌تر از آنی هستم که توصیه‌ای به کسی داشته باشم اما به عنوان یک داوطلب (به علاقه ما کان) به داوطلبین عزیز آزمون وکالت توصیه می‌کنم که هدفشان را انتخاب کنند و برای رسیدن به آن تلاش مستمر داشته باشند ؛ استمرار، استمرار و استمرار. اینگونه فکر نکنید که چون قانون تسهیل حاکم است و قبولی در آزمون راحت‌تر شده پس نیاز نیست زیاد وقت بگذارید و مطالعه کنید و این تفکر  آسیب‌زاست؛ چون در آخر هدف ما وکالت و احقاق حق بوده پس بهتر است با آمادگی کامل وارد این عرصه شوید.

در پایان از اعضای محترم هیات مدیره کانون وکلای دادگستری گیلان خصوصا جناب پورعسکری بزرگوار و شما بابت ترتیب دادن این گفتگو تشکر و قدردانی می‌کنم و برای همه همکارانم در دوره ۱۴۰۲ آرزوی توفیق و سلامتی دارم.

 

خدمات الکترونیک