کاهش پرونده‌های محاکم با تصویب طرح الزام به ثبت رسمی اسناد


حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در برنامه گفت و گومحور صف اول گفت: متاسفانه اسناد عادی این مشکل را دارند که به راحتی جعل و انکار می‌شوند.

وی افزود: بحث عدم اعتبار اسناد عادی و اعتبار بخشی به اسناد رسمی در مجلس شورای اسلامی مطرح شده و در مرحله بعدی به شورای نگهبان ارجاع شده است. نظر ما این است که اسناد عادی، اعتبار نداشته باشند و دلایل خود را نیز ارائه کرده ایم و هم اکنون نیز این موضوع در مجمع تشخیص طرح شده است.

وی با ذکر این نکته که در این رابطه یک بحث فقهی و شرعی، باید طرح و به شکلی شایسته حل شود، افزود: با توجه به اوضاع امروز جامعه و با وجود ۸۵۰۰ دفترخانه اسناد رسمی در اقصی نقاط کشور، دیگر جایی برای تنظیم اسناد به شکل عادی نیست. با این کار جلوی بسیاری از مفاسد و جرائم نظیر پولشویی و… گرفته می‌شود.

بابایی ادامه داد: هم اکنون مجمع در حال اخذ نظرهای کارشناسان امر است. ما امیدواریم بحث ابطال یا اعتبار نداشتن و استناد پذیرنده اسناد عادی در دادگاه‌ها و ادارات مطرح و تصویب شود.

رئیس سازمان ثبت و اسناد کشور در پایان این بخش از سخنان خود گفت: البته ما فرصتی دو ساله برای تبدیل اسناد عادی به رسمی در نظر گرفته ایم. / صداوسیما

خدمات الکترونیک