روایت ۵۰ هزار دلاری یک وکیل از صعود به اورست/ جنازه‌ای که ۸ سال بر بام دنیا است!

روایت ۵۰ هزار دلاری یک وکیل از صعود به اورست/ جنازه‌ای که ۸ سال بر بام دنیا است!

روایت ۵۰ هزار دلاری یک وکیل از صعود به اورست/ جنازه‌ای که ۸ سال بر بام دنیا است!


به گزارش واحد روابط عمومی کانون وکلای دادگستری گیلان به نقل از خبرگزاری ایسنا: روح‌الله کاظمی وکیل دادگستری موفق شد اورست را فتح کند. او می‌گوید که می خواست قدرت اراده را به همگی نشان دهد.

روح‌الله کاظمی، کوهنورد ایرانی که چندی پیش موفق شد قله اورست را فتح کند در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص صعود خود گفت: در دنیا ۱۴ قله بالای ۸۰۰۰ متر داریم و معمولا کوهنوردانی برای صعود به این قله‌ها اقدام می کنند که به شرایط حرفه‌ای رسیده باشند. باتوجه به اینکه قیمت دلار در ایران بالا است، این صعود برای کوهنوردان ایرانی هزینه‌های سنگینی دارد. کوهنوردان به صورت انفرادی برای صعود اعلام آمادگی می کنند و افرادی که می خواهند صعود کنند باید حرفه‌ای باشند.

او در پاسخ به اینکه آیا به صورت فردی صعود کرد یا به صورت گروهی گفت: در اورست شرایط به گونه‌ای خواهد بود که ممکن است شما با یک دوست ایرانی دیگر آشنا شده باشید اما در هرصورت اگر در قالب گروه ۲۰ نفره هم باشید در قله اورست جدا خواهید شد چرا که شرایط به گونه‌ای است که امکان صعود دو نفره با هم وجود ندارد. به همین دلیل من تنها صعود کردم. با یکی از دوستانم که از اردبیل آمده بود با یکدیگر به اورست آمدیم اما من صعود کردم و دوستم موفق به صعود نشد.

کاظمی ادامه داد: صعود ما به صورت گروهی نبود. در اینجا چند کوهنورد ایرانی حضور داشتند. اکثر کوهنوردان در یک رنج سنی بودند.

روایت ۵۰ هزار دلاری وکیل دادگستری از صعود به اورست/ جنازه‌ای که ۸ سال بر بام دنیا است!

کاظمی در پاسخ به اینکه آیا در راه صعود به اورست اتفاق جالبی برای شما افتاد؟ گفت: یکی از عواملی که به کوهنوردی حرفه‌ای علاقه پیدا کردم مطالعه کتاب نیرمال پورجا بود. برایم رکورد او جالب بود چرا که این کوهنورد رکورد صعود ۱۴ قله بالای ۸۰۰۰ متر درعرض ۶ ماه و ۶ روز را در کارنامه خود داشت. در کتاب او که عنوانش “ورای ممکن” است آورده شده که هیچ چیز غیر ممکن نیست. این کتاب حس جالبی به من داد. به طور کلی خودم هم تجربه کوهنوردی حرفه ای نداشتم. من از ابتدای سال گذشته به صورت حرفه‌ای کوهنوردی را آغاز کردم و در ایران از معدود کسانی هستم که بدون تجربه کوهنوردی کافی و حضور در کلاس‌های مختلف کوه‌پیمایی توانسته‌ام به موفقیت بزرگ برسم. دوست داشتم مانند نیرمال پورجا پروژه‌ای آغاز کنم به نام قدرت اراده. می‌خواستم بگویم که اراده خیلی قدرت دارد. اگر اراده کنید و در راه آن تلاش کنید به آن خواهید رسید. نیرمال پورجا را به عنوان الگوی ورزشی خودم در نظر گرفتم. در آخرین باری که می‌خواستم صعود نهایی داشته باشیم در یخچال خومبو یک کوهنوردی گفت که من نیرمال هستم و اجازه دهید که من از شما عبور کنم. خیلی برایم جالب بود. با او یک عکس گرفتم و من در آنجا در ذهن خودم گفتم که من الگوی ورزشی خود را در اورست ملاقات کردم.

روایت ۵۰ هزار دلاری یک وکیل از صعود به اورست/ جنازه‌ای که ۸ سال بر بام دنیا است!

کاظمی در پاسخ به اینکه آیا شد که در راه اورست پشیمان شوید؟ گفت: هیچ وقت جا نزدم و از صعود پشیمان نشدم چرا که برای این موضوع تلاش بسیاری کردم. از نظر بدنی آماده بودم و بدون هیچ مشکلی صعود داشتم.

کوهنورد ایرانی در خصوص نوسان قیمت ارز و هزینه صعود به اورست گفت: نوسان قیمت دلار دغدغه بسیاری است. خود خرید دلار مشکلات خاص خودش را داشت. من صعود اورست و لهوتسه را همزمان داشتم و در مجموع ۵۰ هزار دلار در هیمالیا هزینه کردم. البته این مبلغ تنها برای صعود به این دو کوه بود و در یک سال گذشته هم خرج‌هایی برای آمادگی خودم داشتم. هزینه شخصی بود و فدراسیون کوهنوردی هم کمکی به ما نکرد.

او ادامه داد: زمانی که می خواسم به قله اورست برسم، از ساعت ۷ غروب از کمپ ۴ کار را شروع کردم و می دانستم که در قسمت‌هایی تردد فقط برای یک نفر امکان پذیر است. خیلی این قضیه برایم مهم بود که به ترافیک رفت و برگشت نخورم چرا که در صورت مواجه با این مشکل ممکن است کپسول اکسیژن تمام شود و مشکلات خاص به وجود آید. به همین علت از دیگران سبقت گرفتم به طوری که در مسیر برگشت دچار ترافیک نشدم. ۱۰ یا ۱۵ متر به اینکه به قله اورست برسم دیدم یک کوهنوردی نشسته است. اول فکر کردم که او نشسته و زنده است؛ اما متوجه شدم که او خیلی وقت بوده فوت کرده است. یکی از شرپا ها در خصوص این جنازه گفت که این مرده ۷ یا ۸ سال است اینجاست! خیلی جالب بود که به دلیل سرما و یخ زدگی جنازه متلاشی نشده بود. صورتش را که نگاه می کردم مانند آدم زنده بود و اصلا فکر نمی کردم که او مرده باشد. این جنازه یک مقدار از مسیر عادی فاصله داشت و مقداری پایین تر افتاده بود. این موضوع روی من خیلی تاثیر گذاشت چرا که از لحاظ روحی بهم ریختم. در صعود به لهوتسه هم دیدم که دقیقا یک نفر روی قله نشته است اما دیدم که او هم جنازه است. راهنمای کوهستان هم گفت که این کوهنورد هم ۷ یا ۸ سال است فوت کرده است.

کاظمی در پاسخ به اینکه آیا در هیمالیا کرونا وجود داشت یا خیر؟ گفت: در اورست کرونا نبود اما همگی دچار آنفولانزا شدند. خیلی‌ها به دلیل این موضوع نتوانستند مسیر را ادامه دهند و به عقب بازگشتند.

روایت ۵۰ هزار دلاری وکیل دادگستری از صعود به اورست/ جنازه‌ای که ۸ سال بر بام دنیا است!

او پاسخ به اینکه شما وکیل هستید و چطور شد که به کوهنوردی علاقه مند شدید گفت: من وکیل دادگستری و عضو کانون وکلای قم هستم. ۱۷ سال سابقه وکالت دارم و هدفم از ورزش حرفه ای این بود که همکارانم را به ورزش کردن تشویق کنم. دوست داشتم به همکارانم بگویم که کنار کار پر استرس خود به وزش هم توجه کنند. چون تجربه کافی نداشتم و می خواستم قدرت اراده را نشان دهم، برای همین شعار خود را «اراده وکیل» گذاشتم.

کاظمی ادامه داد: شرایط خوب بود چرا که تمرینات خود را خوب پشت سر گذاشتم. خداراشکر موفق شدم و برای من مشکلی پیش نیامد. امسال تعداد فوتی ها و مصدوم ها نسبتا بالا بود. هرکسی که به اورست می آید باید از نظر بدنی قوی باشد. شرایط جوی هم می تواند تاثیر داشته باشد. من هیچ مشکلی نداشتم و نمی توانم در مورد دیگران حرف بزنم. کوهنوردان شاخصی هم بودند که نتوانستند صعود کنند. نمی توانم بگویم دلیل آن چه بود. برخی ها دچار مصدومیت شدید شدند و ناچارا برخی‌ها به دلیل سرما زدگی انگشت دست و پای خود را قطع کردند.

روایت ۵۰ هزار دلاری وکیل دادگستری از صعود به اورست/ جنازه‌ای که ۸ سال بر بام دنیا است!

او در پایان گفت: چون وکیل دادگستری هستم می خواهم بگویم که همکارانم اتحاد بسیار زیبا و بزرگی برای صعود من ایجاد کردند. از سراسر کشور مرا حمایت کردند که این موضوع در مسیر صعود من تاثیر داشت. می‌خواستم از تمام همکاران خود که مرا حمایت کردند و همچنین هیات کوهنوردی قم تشکر کنم. این موفقیت به خانواده بزرگ وکلا تعلق دارد. من صعود اورست خود را تقدیم به شهدا کردم و صعود به لهوتسه را تقدیم به همکارانم می کنم.

خدمات الکترونیک