حضرات مجلس نشین به کجا چنین شتابان؟!


ضمن آرزوی توفیق  در خدمت رسانی به مردم ایران در روزهای باقیمانده جلوس بر مسند نمایندگی مجلس یازدهم، از آنجا که اراده قوی برخی نمایندگان محترم در مقابله با کهن نهاد مدنی و مستقل جامعه یعنی کانون وکلای دادگستری با ایراد سخنرانی‌ها و وضع مقرراتی تحت عناوینی همچون تسهیل مجوزهای کسب و کار یا ایجاد تغییرات در ماده ۴ لایحه برنامه هفتم توسعه و غیره بر  وکلای کشور محرز شده است لازم می‌داند نکاتی را به استحضار ایشان برساند:

– یکی از مهم‌ترین شاخصه های اعتبار دستگاه قضایی نزد مردم، دادرسی بی‌طرفانه و عادلانه است و این امر محقق نخواهد شد مگر با پذیرش حضور وکیل شجاع و مستقل در تمامی مراحل رسیدگی قضایی.

کانونهای وکلای دادگستری سراسر کشور به عنوان نهادی خود انتظام و مستقل و بدون وابستگی مالی به دولت همواره در صف مقدم خدمت رسانی به مردم ایفای نقش نموده‌اند و حالیه نگاهی اقتصاد محور به این نهاد مهم نه تنها منفعتی برای اقتصاد کشور نخواهد داشت بلکه دادرسی عادلانه را نیز مخدوش خواهد نمود.

– بی شک نام دکتر مصدق به عنوان یک سیاستمدار خوشنام بر تارک تاریخ معاصر ایران می‌درخشد. یکی از دلایل خوشنامی آن بزرگمرد استفاده از اختیارات قانونی خود و امضاء لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری در تاریخ هفتم اسفند ماه سال ۱۳۳۱ بود. این اقدام نه در راستای منافع صنفی بلکه دستاوردی ملی محسوب گردید.

این رویداد مهم تاریخی از چنان اهمیتی برخوردار است که روز وکیل بر آن نامیدند و هر سال وکلای سراسر کشور در چنین روزی گرد هم می‌آیند تا استقلالشان را ارج دهند. حال به تمامی کسانی که قصد دارند استقلال را از این کهن نهاد مدنی بزدایند متذکر می گردد این اقدام برخلاف منافع ملی بوده و برای بانیان آن ارمغانی جز بدنامی نخواهد داشت.

– همگان می‌دانیم که اقتصاد ایران بیمار است و حتی سرایت بیماری به اندام‌های دیگر جامعه اعم از سیاسی و فرهنگی باعث شده است که نارضایتی عمومی را در اکثریت مردم ایران شاهد باشیم.

مجس شورای اسلامی به عنوان قوه مقننه کشور می‌تواند در درمان اقتصاد بیمار نقش بسزایی داشته باشد و این امر محقق نخواهد شد جز با بهره‌گیری از مشورت اساتید و نخبگان در هر رشته و موضوعی که پیرامون آن تصمیم گیری می‌شود.

اتخاذ تصمیمات خلق الساعه بدون بهره‌گیری از نظر اساتید فن حتی چنانچه مسکنی برای بیمار باشد لیکن زودگذر بوده و سبب تشدید بیماری می‌گردد.

در حال حاضر همچنان اساتید و نخبگان بسیاری در کشورمان حضور دارند که لباس مهاجرت بر تن ننموده و قلبشان برای آبادی ایران و سربلندی ملت می‌تپد. حال از نمایندگان محترم مجلس درخواست می‌گردد تواضع و فروتنی در پیش گیرند و خود را بی نیاز از مراجعه به اساتید فن ندانند.

در پایان امید می رود که نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی با بهره گیری از دانش اساتید فن از هرگونه اقدامی که منافع ملی را با خطر مواجه سازد اجتناب نموده و بدانند که اقداماتشان در دفتر تاریخ ثبت و قضاوت خواهد شد.

* مرتضی فروحی / رییس کمیسیون حقوق بشر و شهروندی کانون وکلای دادگستری گیلان

 

خدمات الکترونیک