برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع «آیین داوری داخلی، از رجوع به داوری تا صدور و ابلاغ رأی داور»

برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع «آیین داوری داخلی، از رجوع به داوری تا صدور و ابلاغ رأی داور»

برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع «آیین داوری داخلی، از رجوع به داوری تا صدور و ابلاغ رأی داور»


به گزارش روابط عمومی کانون وکلای دادگستری گیلان، کارگاه آموزشی با موضوع آیین داوری داخلی با سخنرانی دکتر عیسی امینی، ریاست اسبق کانون وکلای دادگستری مرکز و عضو هیأت علمی دانشگاه روز پنجشنبه مورخ ۱۴۰۲/۴/۱ در سالن همایش کانون وکلای دادگستری گیلان برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مجری برنامه جناب وکیل سید علی موسوی ضمن خیر مقدم به مدعوین و مهمان برنامه، از ریاست محترم کانون جناب آقای علیرضا امانی برای ایراد سخنرانی دعوت به عمل آورد. ایشان ضمن خیرمقدم به مهمانان و وکلا و مدعوین، عنوان داشتند: «سپاس بیکران از همکاران عزیز در کیمسیون‌های آموزش و داوری که مقدمات برگزاری جلسه امروز را فراهم کردند. بنده به طور مختصر فعالیت‌های کمیسیون آموزش و اتاق داوری را خدمتتان عرض می‌کنم. کمیسیون آموزش تقریبا از چهار سال قبل به صورت بسیار جدی و فعال، اقدامات آموزشی را آغاز کرد. متأسفانه شیوع کوید باعث شد که جلسات حضوری به مجازی تبدیل شود، اما این اتفاق، خللی در اجرای جلسات آموزشی ایجاد نکرد. نهایتا بعد از اتمام کووید، این جلسات مجددا به مرحله حضوری درآمد و یکی از آن جلسات، جلسه پُربار امروز خواهد بود. این امر در مورد اتاق داوری هم به همین شکل مصداق دارد. در مدت ۴ سالی که از فعالیت اتاق داوری می‌گذرد، در بسیاری از پرونده‌هایی که به اتاق داوری ارجاع شد، داوران اتاق داوری رسیدگی‌های بسیار دقیقی داشتند به طوری که در بسیاری از این آراء بعد از اینکه دعوای بطلان یا ابطال در محکمه مطرح شد، تأیید و تصدیق شدند. بنابراین سپاسگزار عملکرد هر دو کمیسیون هستم.»

در ادامه برنامه، جناب آقای دریاگشت ریاست محترم کمیسیون آموزش نیز به ایراد سخنانی پرداختند. ایشان صحبت‌های خود را اینگونه آغاز نمود: «سلام و عرض ادب و احترام خدمت اساتید و مدعوین در جلسه و عرض خیرمقدم ویژه خدمت دکتر عیسی امینی، عضو محترم هیأت علمی دانشگاه و رییس پیشین کانون وکلای مرکز که افتخار دادند و قبول زحمت کردند. امیدواریم در این لحظات از دریای تجارب دانش ایشان بهره مند شویم. بنده یکی دو مطلب خدمتتان عرض می‌کنم. آقای امانی عنوان کردند که در سایه رهنمودهای هیأت مدیره‌‌های محترم و هیأت مدیره فعلی، تلاشمان این بوده که با برنامه‌ریزی‌های کلانی که انجام می‌شود، مسائل استقرایی-آموزشی را تقویت کرده و نیازهای آموزشی دوستان را برطرف کنیم. بنا بر برنامه سنواتی در ابتدای هر سال هم ارتباطاتی با واحدهای زیرمجموعه کانون، کمیسیون‌ها، اتاق داوری، دادسرا، دادگاه‌های انتظامی و سایر نهادهای زیرمجموعه داشتیم. هم‌چنین یک نظرسنجی و نیازسنجی مستقیم از خود شما وکلای عزیز جامعه وکالت به عمل آمد. امسال در مورد پاسخگویی به این استعلام، آن‌چنان که انتظار می‌رفت جواب تمام مراجع محترم هنوز به دستمان نرسیده است. استدعا می‌کنم به لحاظ اهمیتی که مسائل آموزشی دارد و بستر را برای فعالیت بهتر همکاران فراهم می‌کند، کمیسیون‌های محترم زودتر پاسخ ما را بدهند تا با توجه به آن، نتیجه را در برنامه‌های آموزشی اعمال کنیم.

اما از بین جامعه وکلای گیلان، ما تنها از نزدیک به ۳۰ نفر پاسخ گرفتیم. انشاالله که نیاز آموزشی‌ای وجود ندارد و کسی در حیطه کاری‌اش مشکلی نداشته باشد. بهتر است شما سروران و همکاران گرانقدر، هیچ‌گاه خودتان را از مسائل آموزشی فارغ ندانید و جدا نکنید و به برنامه‌های آموزشی اهمیت بیشتری داده و پاسخ ما را بدهید تا بتوانیم در جهت ارتقای علمی، تجارب و مهارت‌های شما گام برداریم و در خصوص مسائلی که از نظر علمی در حیطه کاری‌تان با آن برخورد دارید، در اینجا به بحث و نظر بنشینیم، بتوانیم از اساتید برجسته کشوری استفاده کنیم تا راهگشایی بشود. امیدواریم شاهد ارتباط و صمیمت بیشتری از سوی اعضای جامعه وکلای محترم با کمیسیون آموزش باشیم و به نحو صحیح انجام وظیفه کنیم.

مطلب امروز در حوزه مسائل مربوط به داوری‌ست. سروران عزیز استحضار دارید که با اینکه سابقه قانونگذاری جدید و قدیم در قواعد و مبانی فقهی، در مورد مسائل تحکیم داوری داریم و در این حوزه تئوری و مطالب زیاد هست، اما نه در جامعه حقوقدان و نه از سوی مردم چندان اقبالی به نهاد داوری نیست. انتظار از نهاد داوری به نحوی جایگزینی و کمک به مراجع قضایی، فاصله‌گیری از آن رسمیت نهادهای قضایی، ایحاد فرصت برای مراجعان، برای افرادی که احساس ظلم می‌کنند به جهت بیان مطلب و رساندن مطالبشان است، فرصتی که در مراجع قضایی کمتر پیش می‌‌آید و نیز در کاهش هزینه‌ها و کوتاه کردن فرایند رسیدگی.

به نظر من عملا به جهت اینکه شناخت و باور کافی وجود ندارد و به همان مقدار مطالبی که در دروس دانشگاهی و درس آیین دادرسی مدنی در حوزه داوری – شاید آن هم به صورت جسته و گریخته و اشاره طی یکی دو جلسه – گفته و اکتفا می‌شود، در عمل شاید داوری آنطور که انتظار بوده خود را نشان ندهد. من که حس می‌کنم و شاید شما عزیزان هم حرف من را تأیید کنید که گاهی اوقات پیش می‌آید که ما از وجود داوری اظهار ناراحتی و پشیمانی می‌کنیم. یعنی مراحل رسیدگی از دو مرحله به سه مرحله تبدیل می‌شود چون باید برای رجوع به داوری فرصتی بگذارید. بعد اینکه آراء داوری بدین جهت که معمولا رسیدگی‌ها کامل نیست و نواقص قانونی دارد، ناگزیر می‌شوید که باز هم به مرجع قضایی و ابطال آن رأی مراجعه کنید و بعد در نهایت اصل ماجرا زمین مانده و به یک فرایند سردرگم و پیچیده‌ای تبدیل می‌شود که اگر آن شخص به داوری رجوع نکند و از ابتدا مرجع قضایی را انتخاب کند، بهتر خواهد بود. اما این یک اشکال قلمداد می شود. معلوم است که داریم راه را درست نمی‌رویم، بارز است که اطلاعات کافی چه در بخش وکالت، چه در بخش مراجعات مردمی، چه در بخش قضاوت وجود ندارد و آسیب‌شناسی نشده و اشکالات برطرف نمی‌شود. برگزاری چنین جلساتی به ما کمک می‌کند تا نگاه درستی به داوری و خصوصا داوران محترم اتاق داوری پیداکنیم. من شنیدم که گفته شد مثلا چرا ثبت نام، چرا اجباری، چرا حتما ما باید این گواهی را داشته باشیم تا ادامه بدهیم! ببینید دوستان باید بکوشیم تا وسعت دید ما نسبت به بازآموزی و تکرار در حوزه مسائل آموزشی بیشتر شود. ما حتی اگر بلد هم باشیم، تکرار و بررسی مطالب و به‌حتم استفاده از محضر اساتید بزرگی چون دکتر عیسی امینی که صاحب‌نظر هستند و در این حوزه ها کار کرده‌اند، کمک کار همه ما خواهد بود و باعث می‌شود به شکوفایی بهتر در حوزه عملکردی خودمان در نهاد داوری برسیم. بنابراین نیاز است که این جلسات تکرار و مرور و راهکارهای جدید و مناسب تدوین شود تا دست‌کم اگر به نهاد داوری مراجعه می‌کنیم، دیگر طوری نشود که دوباره به مرجع قضایی رجوع کرده و از نو شروع کنیم و دنبال بی‌اعتباری رأی داور باشیم. این یک نیاز جدی است که وجود دارد. ‌آنطور که برآورد شده و به طور ضمنی مطلع شدم، از کارها و محصولات داوران محترم همکار در اتاق داوری برمی‌آید در بخشی از مسائل چالش جدی وجود دارد، به خصوص در نحوه صدور و انشای رأی ظاهرا چندان مطمئن عمل نمی‌شود. انشاالله اشکالات در این جلسات برطرف و منجر به غنا شود و مردم هم بپذیرند که نهاد داوری می‌تواند فارغ از مرجع قضایی و بدون آن آسیب‌ها و بدون اطالـۀ دادرسی با کاهش هزینه‌ها زودتر آنها را به حقوق مسلم‌شان برساند.»

پس از سخنرانی ریاست محترم کمیسیون آموزش کانون ، جناب دکتر عیسی امینی ریاست اسبق کانون وکلای دادگستری مرکز برای ایراد سخنرانی حاضر شدند. پیرامون موضوع نشست «رجوع به داوری تا صدور و ابلاغ رأی داور»، اهم موارد ایشان که در بخش نخست بدان اشاره و راجع بدان صحبت کردند عبارت بود از: شیوۀ ادارۀ داوری، تعیین داور، اشکال داوری، تفسیر قرارداد، شروط داوری، استقلال شرط داوری، شرایط تعیین داور، موضوع اظهارنامه، درخواست تعیین داور، حدود و اختیارات داور، حق‌الزحمه داوری و در بخش دوم سخنان خود به ذکر جزئیات داوری داخلی پرداختند.

در پایان برنامه، به رسم یادبود با اعطای هدیه از مهمان برنامه بابت حضور و سخنرانی ایشان تقدیر و تشکر به عمل آمد.

خدمات الکترونیک