برزگر: برای کاهش اطاله دادرسی باید به تعداد لازم قاضی داشت

تصویر پیش فرض

تصویر پیش فرض


یک کارشناس مسائل حقوقی گفت: اولین شرط برای اینکه اطاله دادرسی به حداقل برسد این است که دستگاه قضایی باید به تعداد لازم قاضی داشته باشد.

عباس برزگر در رابطه با “تاکید رییس قوه قضاییه بر کوتاه کردن فرآیندهای اداری و کاهش وقت دادرسی”، اظهار کرد: تاکید ریاست محترم قوه قضاییه در مراسم معارفه معاون اول جدید قوه قضاییه در خصوص کاهش زمان رسیدگی و کاهش اطاله دادرسی یک نکته بسیار خوب، مهم و ضروری است، اما باید ریشه یابی کرد که چرا دادرسی‌ها طولانی بود.

وی گفت: البته الان دادرسی بهتر شده است اما در گذشته این امر بسیار طولانی بود و علت این مساله کمبود قاضی است. اگر دستگاه قضایی می‌خواهد که کارهایش سریع انجام شود و به دعاوی مردم زود رسیدگی شود و اطاله دادرسی نباشد، لازمه آن تامین منابع انسانی و مالی برای این موضوع است.

این کارشناس مسائل حقوقی خاطرنشان کرد: اولین شرط برای اینکه اطاله دادرسی کم شده و یا به حداقل برسد این است که دستگاه قضایی باید به تعداد لازم قاضی داشته باشد، در حالی که الان دستگاه قضایی به شدت با کمبود قاضی روبرو است و تا وقتی این مساله برطرف نشود، بحث اطاله دادرسی حل نخواهد شد.

برزگر تصریح کرد: اگر اطاله دادرسی از بین برود و در رسیدگی‌ها تسریع شود، قطعا آثار بسیار مطلوب و مثبتی بر جامعه خواهد داشت. از جمله اینکه افراد زودتر به حقشان می‌رسند و از سرگردانی و تبعات بدی که در اطاله دادرسی وجود دارد، دور خواهند شد.

وی گفت: به طور مثال فردی طرح دعوا می‌کند و حقی دارد، اما به دلیل اطاله دادرسی آنقدر مساله ادامه پیدا می‌کند که فرد فوت کرده و موضوع به ورثه کشیده می‌شود که در این صورت مشکل چندتا می‌شود و اینها تبعات اطاله دادرسی است.

این وکیل دادگستری تاکید کرد: اگر اطاله دادرسی از بین برود و در روند رسیدگی تسریع شود قطعا هم مردم خوشحال می‌شوند و هم اینکه سریع‌تر به حقشان رسیده و تکلیفشان روشن می‌شود. بنابراین کسی که ذی‌حق است به حق خود رسیده و کسی که ناحق است سر جای خود می‌نشیند و در نهایت مشکل جامعه نیز کم خواهد شد.

برزگر در پایان گفت: کاهش وقت دادرسی قطعا آثار پسندیده‌ای دارد و در اسلام نیز بر فوریت رسیدگی و احقاق حق تاکید بسیاری شده است و ان‌شاءالله که قوه قضاییه بتواند با تامین منابع لازم برای کم کردن اطاله رسیدگی، خدمت به جامعه و مردم داشته باشد.

ایسنا

خدمات الکترونیک