امانی : کانون گیلان با برخورداری از ظرفیت شما وکلای جوان، آینده بهتری پیش‌رو خواهد داشت / نهاد وکالت یکی از ارکان قدرت و جامعه مدنی است


آیین تحلیف کارآموزان وکالت کانون وکلای گیلان(ورودی۱۳۹۹) عصر چهارشنبه در تالار گلستان برگزار شد. (گزارش تصویری)

علیرضا امانی رییس کانون وکلای دادگستری گیلان ضمن ابراز خرسندی از موفقیت و آغاز بکار رسمی ۱۰۵ نفر از پذیرفته شدگان آزمون کارآموزی وکالت ورودی سال ۱۳۹۹ در این کانون اظهار کرد: شما عزیزان تا ساعتی دیگر پس از ۱۸ ماه تلاش و علم‌آموزی به کسوت وکیل پایه‌یکم نایل می‌شوید و کانون وکلای دادگستری گیلان از این پس با برخورداری از ظرفیت کاری شما وکلای جوان آینده بهتری پیش‌رو خواهد داشت.

وی افزود: نهاد وکالت، تنها نهاد صنفی مستقل و به تعبیری کهن‌ترین نهاد مدنی ایران است. تلاش‌های زیادی جهت تهدید و تحدید آن صورت می‌گیرد. حال اینکه این اتفاق‌ها چرا و توسط چه اشخاص یا افرادی رخ می‌دهد محل تأمل و بررسی است؛ اینکه آیا کسانی که در این وادی اثرگذارند، صلاحیت ورود و اظهارنظر دارند؟ آیا در فرض وجود صلاحیت، وظیفه این کار را دارند و در نهایت در فرض وجود وظیفه، آیا این وظیفه ذاتیِ آنان است یا فرعی؟ همه اینها سئوالات و ابهاماتی است که کمک می‌کند به چرائی موضوع پی ببریم.

امانی با تاکید بر استقلال کانون وکلا گفت : این استقلال امری است پذیرفته در همه‌ی دستگاه‌های حقوقی متمدن دنیا و این استقلال قرار است تا ما وکلاء را برای ارائه‌ی خدماتمان و یا به بیان بهتر، نمایندگی‌کردنمان از دیگران آزاد بگذارد و می‌خواهد خود را در برابر قدرت خارجی مصون بدارد. بنابراین باید اذعان داشت که نهاد وکالت یک صنف نیست، بلکه یکی از ارکان قدرت و جامعه مدنی است؛ بدین جهت است که همواره مورد حمایت و احترام دولت‌های پیشرفته قرار دارد.

رییس کانون وکلای دادگستری گیلان ادامه داد : اما متأسفانه در جامعه ما این نگاه کاملا متفاوت است. عدم آگاهی و اشراف کافی بسیاری از صاحب‌منصبان به جایگاه وکالت و مهم‌تر از آن تأثیر‌پذیری آنان از برخی افراد که دچار تعارض منفعت شدید با نهاد وکالت هستند موجب شد تا فشارهای بیرونی هر روز بیشتر و حلقه‌ی ترسیم‌شده حول کانون‌های وکلا، تنگ‌تر شود که از جمله این اقدامات می‌توان به وضع قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، اعطاء مجوز به شرکت‌های خصوصی جهت بهره‌‌مندی از خدمات نمایندگان حقوقی، تلاش در جهت تکلیف کانون‌های وکلا به صدور، تمدید و ابطال پروانه‌ی وکالت از طریق سامانه تعریف‌شده‌ی وزارت اقتصاد و دارائی، تصویب طرح تحقیق و تفحص از کانون‌های وکلا، استفاده از کلیدواژه‌ی «انحصار»، مسایل و مشکلات راجع به آئین‌نامه لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۴۰۰ اشاره کرد.

امانی خطاب به وکلای جدید گفت : و اما کارآموزان محترمی که در شرف اتیان سوگند و پوشیدن ردای مقدس وکالت هستند: بدانید این کسوت، حاصل ده‌ها سال مجاهدت و پیگیری بی‌دریغ افرادی است که با شناخت فلسفه وکالت و لزوم استقلال این تشکیلات صنفی، آن را با چنگ و دندان حفظ کرده‌اند.

وی وکالت را موجب شناخت حق دفاع در راستای تأمین حقوق مردم، دادرسی عادلانه و برابری سلاح‌ها و انتقال رسالت دفاع از حق و قانون به وکیل دادگستری دانست و خاطرنشان کرد: بالتبع واگذاری این رسالت، به عنوان امانت از طرف جامعه به وکیل وظیفه‌ی او را بسیار سنگین خواهد نمود. تحمل این بار جز با مسلح‌شدن به قابلیت‌ها و اوصاف و ویژگی‌های شخصی و حرفه‌ای ممکن نیست. بنابراین بی‌جهت نیست که وکیل دادگستری شرف خود را در سوگند حرفه‌ای و از ابتدای شروع به کار وکالت وثیقه رعایت قانون و انصاف و درستکاری قرار می‌دهد تا بدون اثرپذیری از اغراض شخصی و سیاسی، وظیفه خود را انجام دهد.

رییس کانون وکلای دادگستری گیلان در پایان وظایف وکیل را این چنین برشمرد : احترام به قوانین و نظامات، احترام به مردم، احترام به مقامات قضائی، احترام به همکار، اهمیت عدالت و احقاق حق، احتراز از سیاسی‌کاری، احتراز از انتقام جویی، راستی و درستی و صداقت، مطالعه و مشاوره.

خدمات الکترونیک