مصوبات خطرناک برای کانون‌ها و نظام صنفی


ابراهیم کیانی نائب رئیس اسکودا در جلسه هم اندیشی کانون ها و نظام های صنفی به میزبانی کانون سردفتران با اشاره به قانون تسهیل صدور کسب و کار و دریافت مجوز از درگاه ملی مجوزها، اظهار کرد: همه کانون ها به نوعی با این قانون گرفتار شده اند. ما به عنوان کانون وکلا و نظام روانشناسی اعتراض و دیدگاه خود را به دیوان عدالت اداری ارائه کردیم اما متاسفانه هدف طراحان این قانون نابودی علم و تخصص است.

وی افزود: طراحان می خواهند همه چیز را در تصرف وزارت اقتصاد قرار دهند. ما جلسه ای با رئیس بهبود فضای کسب و کار داشتیم. تفکر و استدلال این مجموعه این است که هیچ محدودیتی وجود نداشته باشد.

کیانی با تاکید بر اینکه طرح مجوزهای کسب و کار با سیاست های کلی نظام و برخی قوانین همخوانی ندارد، تصریح کرد: این مسائل حقوقی ابتدا باید در کمیسیون تخصصی بررسی و چکش کاری شده و سپس وارد صحن علنی مجلس شود. اما متاسفانه با وجود اعتراض کانون وکلا و ارائه دفاعیات، بدون بررسی در کمیسیون به یکباره در صحن علنی مجلس بررسی شد. برای این موضوع بارها جلساتی با شورای نگهبان و مدیران قوه قضائیه برگزار و ایرادات طرح ارائه شد.

وی اظهار کرد: ما فکر می کردیم می خواهند نظام حقوقی کشور را نشانه بگیرند اما با مشاهده مصادیق دریافتیم قصد اصلی، برداشتن محدودیت های آزمون و اداره مستقیم زیر نظر وزارت اقتصاد است. مخالفت ها را بارها اعلام کردیم اما آن ها در مصاحبه هایشان می گویند هیچ مشکلی وجود ندارد.

کیانی ادامه داد: جهت استحضار می گویم تبصره ای که اعلام شد از نظر قانونی بسیار خطرناک است چراکه هیات مقررات زدایی ایجاد کرده اند که تقریبا همه کاره است. در جلسات با اعضای شورای نگهبان اعلام کردیم که عملا می خواهند در عصری که همه به سمت خصوصی سازی و تقویت نهادهای مدنی می روند، همه چیز را در دولت مستقر کنند.

نائیب رئیس اسکودا اضافه کرد: آنچه خطرناک است، اختیارات هیات مقررات زدایی است که بر اساس آن مصوبات این هیات قابل اعتراض نیست و در روزنامه رسمی هم منتشر می شود، به دیگر معنا، شان قانونگذاری را برای یک هیات مقررات زدایی در نظر گرفته اند که اگر این خروجی تصویب شود، کانون کارشناسان، نظام روانشناسی، اسکودا، کانون سردفتران و … همه باید بنشینند و ببینند که هیات مقررات زدایی چه چیزی برایشان تعیین تکلیف می کند تا همان اجرا شود.

وی در پایان پیشنهاد کرد تا مدت زمانی که طرح در پژوهشگاه شورای نگهبان در حال بررسی است همه کانون ها و نظام های صنفی اعتراض و ایرادات خود به طرح را ارسال کنند.

خدمات الکترونیک