یک کارشناس اقتصادی تاکید کرد: برنده واقعی طرحهای فروش خودرو بانکها هستند که حجم زیادی از نقدینگی در اختیارشان است و این حجم از منابع مالی مصرف هم نمیشود و زمانی که تنها چهار درصد از این تعداد به نتیجه میرسد به این معنی است که افراد بیدلیل این میزان از منابع مالی را بلوکه میکنند.
روزنامه اعتماد با حسین رحیمی نژاد، کارشناس حوزه خودرو درباره لاتاری خودرو گفتوگو کرده است.
بخشهای مهم این گفتوگو را در ادامه میخوانید؛
- برنده واقعی طرحهای فروش خودرو بانکها هستند که حجم زیادی از نقدینگی در اختیارشان است و این حجم از منابع مالی مصرف هم نمیشود و زمانی که تنها چهار درصد از این تعداد به نتیجه میرسد به این معنی است که افراد بیدلیل این میزان از منابع مالی را بلوکه میکنند.
- افرادی هم که این خودروها را دریافت میکنند و میفروشند هم معمولا جزو کسانی هستند که منابع مالی بیشتری در اختیارشان است، تعداد بالاتری از خودروها را میخرند و میفروشند و باز هم در این فضا خودرویی به دست مصرفکنندگان نمیرسد و باز هم واسطهها از این فضا سود میبرند.
- متاسفانه هیچ راهحل قابل کنترلی هم مطرح نمیشود و راهحل اصلی برداشتن اختلاف قیمت کارخانه و بازار است و عرضه بیشتر و افزایش واردات و یکسان شدن قیمت کارخانه و بازار و سایر راهحلها مانند تغییر روش فروش یا تغییر شرایط و سختگیرانه کردن شرایط فروش باعث دردسر بیشتر میشود و نتیجه مطلوبی هم به دنبال ندارد.