لزوم پایبندی به اصالت جوامع در عین گرایش به تجدد


ویژه برنامه شب یلدای کانون وکلای دادگستری گیلان به همت کمیسیون فرهنگ و هنر، چهارشنبه شب در تالار گلستان برگزار شد. (گزارش تصویری)

دکتر تهمورث بشیریه ، مدیرعامل انجمن حقوق شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی بعنوان سخنران این مراسم بر لزوم خردمندی در تبدیل‌شدن از جامعه مکانیکی و سنتی به سوی مدرنیته و حفظ سنت‌های اصیل ایرانی تاکید کرد.

بشیریه گفت : در سفر به رشت دوبار غبطه خوردم؛ یک بار غبطه به شهروندان رشت که در فضای دلگشای این شهر زندگی می‌کنند و بار دوم به حال خوب وکلایی که در مراسم قبلی در این مجلس تحلیف شدند.

وی در ادامه از هیات مدیره کانون وکلای دادگستری گیلان برای دعوت شدن به این محفل قدردانی کرد و گفت: من نیز دانش آموخته رشته حقوق هستم اما قصد داریم امشب به مناسبت یلدا که هنگام زادروز خورشید نام گرفته، با محوریت ادبیاتِ اسطوره‌ای و جامعه‌شناسی در این محفل صحبت کنیـم.

دکتر بشیریه گفت: مغز انسان در نیمکره راست بر احساسات و عواطف و در نیمکره چپ بر منطق و عقل‌گرایی منطبق است و این به آن معناست که انسان‌ها در حین رشد و انتقال از سال‌های کودکی به میانسالی، فعالیت مغزی و رفتاری خود را نیز از غلبه رفتاری نیمکره راست بر تسلط و غلبه نیمکره چپ بر عملکردها متمرکز می‌کنند اما این به آن معنا نیست که عواطف و احساسات نادیده گرفته شوند، زیرا منطق و احساس هر دو از ملزومات وجودی یک جامعه سالم است.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: باورهای جوامع نیز به همین منوال و در گذر تاریخ، از تفکرات مکانیکی و سنتی به تفکرات و رویکردهای ارگانیک و مدرن تغییر شکل می‌یابند.

وی ادامه داد: جوامع مکانیکی و سنتی در دوره‌های پیشین سرشار از استعاره و افسانه و فردگرا بوده‌اند؛ حال آنکه با حرکت جوامع به سوی ارگانیک‌شدن و خردگرایی، تفکرات جمعی شده و سنت عملأ جایگاه خود را به تجدد داد تا جایی که در نسل امروزی که افراد عمومأ تحصیل کرده هستند، شاهد نوعی سنت‌گریزی و سنت‌ستیزی هستیم؛ اما این یک بزنگاه حساس است و باید هدف‌گذاری‌ها را به سمتی هدایت کرد که ضمن گرایش خردگرایی و مدرنیته، رگه‌های اصالت و روح ارزشمند عواطف ملی و انسانی را در آن حفظ کرده و باید داشته‌های معنوی و فرهنگی را که هویت ملی تبار ایرانی را تشکیل می‌دهد، صیانت نمود.

وی با نام بردن از حکیم ابولقاسم فردوسی و شاهنامه که اثر ماندگار زبان پارسی است گفت: آرامگاه این اسطوره و ناجی زبان پارسی باید پررونق‌ترین مقصد گردشگری و محفل توجهات جامعه ایران باشد اما دریغ که با حضور در طوس و برسر مزار فردوسی بزرگ و استاد شجریان هر بار غمگین میشویم از این حجم از بی توجهی و مهجور ماندن که متاسفانه باید گفت: بخشی از این بی‌توجهی‌ها هدف‌دار و عمدی است و چون قصد ورود به فلسفه سیاسی را نداریم باید به همین چند جمله بسنده کنیم که ادیبان کشور و جامعه ایرانی،  همواره و در طول تاریخ مرهون فردوسی بزرگ و دوستدار شاهنامه و داستان‌های اساطیری درج شده در آن به عنوان نمادهای متعلق به سرزمیـن ایران هستند و خواهند بود و هیچ سرمایه‌گذاری مانند سرمایه گذاری فرهنگی سبب ماندگاری و گسترش همه جانبه‌ی یک کشور نخواهد بود.

بشیریه گفت: یلدا یک باور سنتیِ ایرانی است که نسل به نسل از دوران قدیم ایران به ما به یادگار رسیده و اصالت مناسبت‌های سنتی ایران آنجاست که این مناسبت ها اغلب ریشه های علمی نیز دارند مانند عیدنوروز در ابتدای بهار و آیین شب چله که هر ساله در طولانی ترین شب سال از قدیم تاکنون گرامی شمرده شده و رسوم و آیین‌های خاص آن برگزار می‌شده است.

وی گفت: در این جمع که اغلب حضار، دانش آموخته رشته حقوق هستیم و در این شب یلدایی ، سنت زیبای چله‌ی ایرانی و تفأل و فضای توأم با غزل و نام و یاد اسطوره‌های اصیل ایران و ایرانی را گرامی میداریـم و طنین خواندن سوگندنامه شما عزیزان نیز، شکوه و زیبایی  محفل امشب را صدچندان نمود؛ شما از فردا وکلای رسمی این مرز و بوم هستید و اجرای عدالت و اعتلای میهن اسلامی ایران را هوشمندانه و متعهدانه رقم خواهیـد زد.

خدمات الکترونیک