مغایرت فعل و قول قانون‌گذاران در ارتباط با نهاد وکالت


عباس سلمانپور بازرس هیات مدیره کانون وکلای دادگستری گیلان در نشست خبری با خبرنگاران (گزارش تصویری) گفت: بدون تردید، یک جامعه آزاد، جامعه‌ای است که در آن، خبرنگار در پرسشگری آزاد است و از تأمین برخوردار می‌باشد.

وی در ادامه به تبعات منفی اجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در حوزه وکالت اشاره کرد و گقت : صرف‌نظر از حسن‌نیت نمایندگان، لیکن باید وضع و اجرای این قانون را ضربه‌ای سخت به نهاد وکالت دانست، زیرا اجرای این قانون و حدنصاب مقرر در آن برای قبول شدن در آزمون کارآموزی وکالت، سبب ورود فارغ‌التحصیلان حقوق با سطح علمی پایین به حوزه وکالت می‌گردد .

سلمانپور تاکید کرد :  اکنون با جذب حداکثری متقاضیان کارآموزی وکالت با وجود اینکه هم کانون‌های وکلای دادگستری و هم مدیران مراجع قضایی، نهایت تلاش خود را برای ارائه هرچه بهتر برنامه‌های آموزشی در حق پذیرفته‌شدگان مبذول خواهند داشت اما نباید این واقعیت را نادیده انگاشت که در هر صورت کیفیت آموزش این تعداد پذیرفته‌شده در مقایسه با گذشته از مطلوبیت به مراتب کمتری برخوردار خواهد بود.

عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری گیلان با اشاره به مغایرت فعل و قول قانون‌گذاران در ارتباط با نهاد وکالت گفت : آن ها از یک طرف خود را دغدغه‌مند اشتغال فارغ‌التحصیلان حقوق می‌دانند اما از طرف دیگر هم‌چنان شاهد ادامه تجویز صدور پروانه وکالت برای بازنشستگان دستگاه‌های اجرایی و قضایی هستیم. کسانی که سی سال کار کردند و به افتخار بازنشستگی نائل شدند به کانون‌ها مراجعه می کنند و پروانه وکالت می‌گیرند و شغل تازه و جدیدی را آغاز می‌نمایند! با این اوصاف آیا باید انتظار اشتغال وکلای جوان را داشت؟

وی در پایان گفت : انتظار از نمایندگان مجلس یازدهم این بوده و هست که در تدوین و تصویب قوانین به ویژه در حوزه وکالت، پاسدار استقلال نهاد وکالت باشند که مورد تأکید حضرت امام خمینی (ره) نیز بوده است.

خدمات الکترونیک