محمدجعفر جعفری لنگرودی، فقیه، مجتهد، فیلسوف، ادیب، شاعر و حقوقدان ایرانی جاودانه شد

محمدجعفر جعفری لنگرودی، فقیه، مجتهد، فیلسوف، ادیب، شاعر و حقوقدان ایرانی جاودانه شد

محمدجعفر جعفری لنگرودی، فقیه، مجتهد، فیلسوف، ادیب، شاعر و حقوقدان ایرانی جاودانه شد


از شمار دو چشم یک تن کم          وز شمار خرد هزاران بیش

با نهایت تأسف و تاثر درگذشت فقیه، مجتهد، فیلسوف، ادیب، شاعر و حقوقدان ایرانی استاد دکتر محمدجعفر جعفری لنگرودی را به اطلاع می‌رساند .
استاد لنگرودی در سال ۱۳۰۲ شمسی در لنگرود متولد شد. تحصیلات مقدماتی خود را نزد پدرش که روحانی و کاسب بود، فرا گرفت. پس از اتمام تحصیلات مقدماتی، برای ادامه تحصیل به دانشسرای رشت رفت. در حین تحصیل در دانشسرا پدر و مادرش را از دست داد. به همین دلیل تحصیل در دانشسرا را نیمه تمام گذاشت و برای ادامه تحصیل به حوزه علمیه شهرهای قم، همدان، اصفهان، و مشهد رفت و از محضر محمد کاظم مهدوی دامغانی بهره برد و در حوزه خراسان، از دست میرزا هاشم مدرس قزوینی به درجه اجتهاد نایل شد.
همزمان با تحصیلات حوزوی و پس اخذ دیپلم، تحصیلات مدرن خود را در دانشکده حقوق دانشگاه تهران ادامه داد و موفق شد دکترای حقوق خود را در سال ۱۳۳۹ از این دانشگاه دریافت کند. ایشان به همراه زنده‌‌یاد ناصر کاتوزیان، اولین دانشجویانی بودند که دکتری حقوق خود را در ایران اخذ کرده و توامان در یک سال به دفاع از رساله دکتری خود مبادرت ورزیدند. عنوان رسالۀ دکترای او «تأثیر اراده در حقوق مدنی» بود که در سال ۱۳۴۰ به صورت کتاب منتشر شد. محمدجعفر جعفری لنگرودی نخستین کسی بود که به اخذ درجه عالی به انضمام تقدیر هیئت رسیدگی برای رساله دکتری خود در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران نایل شد.
از آثار وی می‌توان به دانشنامه حقوقی، دایره المعارف علوم اسلامی، دائرهالمعارف عمومی حقوق (الفارق) (کتاب برتر رشته حقوق در سال ۱۳۸۷)، فلسفه حقوق مدنی، مبسوط در ترمینولوژی حقوق و بسیاری کتب و مقالات دیگر در حوزه حقوق اشاره کرد.
محمدجعفر جعفری لنگرودی در روز دوشنبه هشتم اسفند ماه ۱۴۰۱ در شهر ایست‌بورن انگلستان و در ۹۹ سالگی درگذشت.
کانون وکلای دادگستری گیلان، ضایعۀ درگذشت این عالم فقید را به خانوادۀ محترم ایشان و ملت شریف ایران تسلیت می‌گوید.

خدمات الکترونیک