به نام خداوند رنگین کمان

به نام خداوند رنگین کمان

به بهانه ۲۰ نوامبر روز جهانی کودک

امروز ۲۰ نوامبر روز تصویب کنوانیسیون حقوق کودک در سال ۱۹۸۹ توسط سازمان ملل متحد است که طی آن رهبران جهان تعهدی تاریخی و بین‌المللی به کودکان جهان داده اند. اگر چه این معاهده به گسترده‌ترین معاهده حقوق بشر در تاریخ تبدیل شده و به تغییر زندگی کودکان در سراسر جهان کمک کرده است، اما هنوز کودکانی هستند که نمی تواند از کودکی خود لذت ببرند.

کودک مطابق کنوانسیون هر فرد زیر ۱۸ سال است. برخی حقوق مندرج در کنوانسیون عبارتند از: حق حیات، زندگی در صلح و آرامش، بهره مندی از حقوق بدون تبعیض، حق بهره مندی از محیط زیست سالم، آموزش رایگان و اجباری از جمله به آموزش به زبان مادری، حق بهره مندی از امنیت اجتماعی و استاندارد مناسب برای زندگی، حق بر بهداشت و سلامت، آزادی بیان و عقیده، مذهب و حق بر حریم خصوصی، ثبت تولد، حق زندگی با والدین و مسئولیت مشترک پدر و مادر در رشد و تربیت وی، حق بازی، استراحت و اوقات فراغت، بهره مندی از دادرسی منصفانه و افتراقی با در نظر گرفتن اصل برائت، دادرسی محرمانه، حق دسترسی به وکیل مدافع، عدم اجبار به اقرار یا شهادت، تعیین حداقل سن مسئولیت کیفری در قوانین دولت ها، تناسب تصمیمات قضایی در مورد کودکان بزه کار با توجه به مقتضیات سنی و جسمی ویژه آنان و عدم اعمال مجازات اعدام برای کودکان، منع کار اجباری، تضمین محاکمه و مجازات اعمال هرگونه خشونت علیه کودکان و… مهم ترین نکته در کنوانسیون این است که کلیه اقدامات حمایتی باید با در نظر گرفتن منافع عالیه کودکان انجام پذیرد.

بنابراین مهم ترین و تلخ ترین موارد نقض حقوق کودکان شامل: سلب حق حیات، بازداشت خودسرانه، تهدید و آزار کودکان از طریق کودک آزاری (جسمی، کلامی، روحی و جنسی)، سربازگیری از کودکان و مشارکت دادن آنان در زمان مخاصمات، تهدید و کشتار کودکان در جریان مخاصمات به عنوان غیرنظامیان تحت حمایت کنوانسیون های حقوق بشردوستانه، تبعیض در بهره مندی حقوق بر اساس قومیت، زبان یا دین، عدم بهره مندی از آب آشامیدنی، هوای پاک و تغذیه مناسب، عدم دسترسی به امکانات پزشکی و بهداشتی مانند واکسن، به کارگیری کودکان در مشاغل سخت و خلاف کرامت انسانی مانند تکدی گری و زباله گردی، منع بهره مندی از تحصیل رایگان و اجباری، به کارگیری تدابیر خلاف شئونات و شرایط کودکان مانند نگهداری کودکان غیر متهم یا غیر مجرم در مراکز اصلاح و تربیت و… . مطابق آمار سازمان عفو بین الملل در سال ۲۰۲۰، ۴۸۳ مورد اعدام کودکان صورت گرفته است. سازمان ملل متحد نیز در سال ۲۰۲۱، نزدیک به ۲۴ هزار مورد نقض جدی حقوق کودکان را تایید کرده است که طی آن ها بیش از ۱۹ هزار کودک در مخاصمات مسلحانه قربانی شده اند.

دولت جمهوری اسلامی ایران که با حق شرط به این کنوانسیون پیوسته، قانون حمایت از اطفال و نوجوانان را در سال ۱۳۹۹ به تصویب رساند و نیز سند ملی حقوق کودک را در دست انجام دارد. شایسته است در راستای اعمال مندرجات کنوانسیون و گزارش به کمیته حقوق کودک، نقش سازمان های مردم نهاد متخصص در این حوزه برجسته شود تا به عنوان رکنی ناظر و همراه در تحقق حقوق کودکان، صدای آنان باشند. امروز از تغییرات آب و هوایی، آموزش و سلامت روان گرفته تا پایان دادن به نژادپرستی، تبعیض و حقوق در فضای مجازی، کودکان و جوانان موضع خود را در مورد مسائلی که برای نسل خود اهمیت دارد، اعلام می کنند و از بزرگسالان می خواهند آینده ای بهتر برای آنان خلق کنند. این به نسل ما بستگی دارد که از رهبران دولت ها و جوامع بین المللی بخواهیم به تعهدات خود عمل کنند و برای تحقق حقوق کودک، اکنون یک بار برای همیشه اقدام نمایند.

 

روابط عمومی کانون وکلای دادگستری گیلان

نظرسنجی به نام خداوند رنگین کمان

خدمات الکترونیک