📚 معرفی کتاب: مفهوم قانون

مفهوم قانون
مفهوم قانون 2

مفهوم قانون

کتاب «مفهوم قانون» در سال ۱۴۰۰ در ۴۵۶ صفحه توسط نشر نی منتشر شده است. نویسنده کتاب هربرت هارت و مترجم آن محمد راسخ است. به جرات مى‏‌توان گفت این کتاب مهم‏‌ترین اثر، در فلسفه‌‌ حقوق به زبان انگلیسى، در سده‌ بیستم بوده که چند سال پس از انتشار، فهم فلسفه‌ حقوق و شیوه‌ تدریس آن را دگرگون ساخته است. در نیم سده‌ گذشته، نظریه حقوقى پروفسور هارت به کانون توجه در فلسفه‌ حقوق تبدیل شده است. پس از انتشار این اثر، نظریاتی که در مراکز مهم آموزشى و پژوهشى حقوق، در سطح جهان، مطرح شده‌‏اند، صرفاً گامى در جهت بهبود یا نقد نظریه اثبات‏‌گرایى هارت بوده‌‏اند. در این کتاب، نظریه فرمان، قانون به‏‌مثابه اتحاد قواعد اولی و ثانوی، بنیان های نظام حقوقی، شکل گرایی و قاعده شکاکی، عدالت و اخلاق و حقوق و اخلاق، معرفى و نقد می‌‏شود و هارت در فصل آخر کتاب، از حقوق بین‌‏الملل به‌‏مثابه مصداقى خاص از نظام حقوقى دفاع مى‌‏کند. ارزش این نظریات در فلسفه حقوق هم تراز نظریه عدالت رالز در فلسفه سیاسی است.
درباره نویسنده: هربرت لیونل آدولفوس هارت، از تأثیرگذارترین فیلسوفان و متفکران در حوزه فلسفه حقوق در قرن بیستم به شمار می‌رود. او متولد ۱۹۰۷ در انگلستان و فارغ‌التحصیل رشته‌ علوم عالی کلاسیک از نیوکالج آکسفورد در سال ۱۹۲۹ با رتبه عالی بود. از سال ۱۹۳۲ تا ۱۹۴۰ به عنوان وکیل دعاوی مشغول به کار بود و پس از دریافت بورس تحصیلی هارمورت، وارد دانشسرای عالی حقوق میدل تمپل شد. او در سال ۱۹۵۲ به عنوان استاد فلسفه حقوق در دانشگاه آکسفورد مشغول به کار گردید و دانشگاه‌های هاروارد و کالیفرنیا نیز به عنوان استاد مدعو به تدریس پرداخت. مهم ترین و مشهورترین اثر وی کتاب «مفهوم قانون» است که نخستین بار در سال ۱۹۶۱ منتشر شد. هارت در نوزدهم دسامبر سال ۱۹۹۲ درگذشت.
درباره مترجم: دکتر محمد راسخ، متولد ۱۳۴۲ در تهران است. وی تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی حقوق در دانشگاه تهران، کارشناسی‌ارشد در حقوق، اقتصاد و فلسفه‌ حقوق در دانشگاه لندن و دکتری در حوزه‌ حقوق و فلسفه در دانشگاه منچستر به اتمام رساند. علاوه بر این وی در مدارس علمیه و جلسات حوزوی به مطالعه‌ علوم اسلامی از جمله منطق، فقه، اصول، تاریخ، تفسیر، کلام، فلسفه و زبان عربی پرداخته است. دکتر راسخ از سال ۱۳۷۷ عضو هیات علمی دانشکده‌ حقوق دانشگاه شهید بهشتی و استاد تمام گروه حقوق عمومی و حقوق اقتصادی این دانشگاه می باشد.

منبع: با تصرف و تلخیص:

نشر نی

نظرسنجی معرفی کتاب: مفهوم قانون

خدمات الکترونیک