ما سنگلاخ‌ها در مسیر عدالت را می‌شناسیم و متحد حرکت خواهیم کرد/ قرابت مردم با وکلا باعث ناراحتی عده‌ای شده است

ما سنگلاخ‌ها در مسیر عدالت را می‌شناسیم و متحد حرکت خواهیم کرد/ قرابت مردم با وکلا باعث ناراحتی عده‌ای شده است

ما سنگلاخ‌ها در مسیر عدالت را می‌شناسیم و متحد حرکت خواهیم کرد/ قرابت مردم با وکلا باعث ناراحتی عده‌ای شده است


چهل و هشتمین جلسه هیأت عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ با وجود قطع صدای سالن همایش و بروز برخی ممانعت‌ها برگزار شد.

به گزارش واحد روابط عمومی کانون وکلای دادگستری گیلان به نقل از روابط غمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)، دکتر جعفر کوشا طی سخنانی بدون قرار گرفتن در پشت تریبون به دلیل قطعی عمدی صدای سالن همایش از مسئولان سالن به بهانه آنچه که آن را «عدم رعایت الزامات اداری» خواندند، با تشریح فضای به وجود آمده، گفت: این حق ماست که با استناد به قراردادی که کانون وکلای دادگستری خوزستان با مسئولان سالن منعقد کرده است از فضای سالن استفاده کنیم. اگر امروز می‌بینیم که صدا را قطع کرده‌اند و مانع از برگزاری مراسم می‌شوند نشان از ضعف آنها است. تاکید بر اینکه حاضران از پوشش کراوات استفاده نکنند تنها یک بهانه است، اینها با تجمعات ما مخالفند. برگزاری همایش‌ها با پوشش کراوات همواره در کشور وجود داشته است. شهید دکتر بهشتی که انسانی معتدل در این مسائل بود اصلا به این مسائل توجه نمی‌کرد.

مسئولان نباید از نباید از مسائل اصلی کشور منحرف شوند
وی با تاکید بر اینکه نباید از مسائل اصلی منحرف شد، گفت: می‌گویند پوشش اداری از جمله کراوات را باید رعایت کنید در حالی که این موارد اصلا در شرایط قراردادی وجود ندارد. این مسائل را مطرح می‌کنند چون نمی‌خواهند مراسم برگزار شود.

رئیس اسکودا تصریح کرد: هم در سوره نساء و هم در فرهنگ قرآنی و آموزه‌های اسلامی ما، همواره ایمان مبتنی بر علم موردنظر شارع بوده است. اگر ایمان مبتنی بر علم نباشد به تعصب کشیده می‌شود. آفت دین یا تعصب است یا خرافات. اگر می‌خواهیم ایمان واقعی داشته باشیم، باید سطح آگاهی‌ها را افزایش دهیم.

این عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی افزود: مرحوم مدرس می‌گویند ما نباید برای پیشبرد مقاصد خودمان از سلاح برنده دین و تبلیغات مذهبی استفاده کنیم چون اگر با شکست مواجه شود اعتقادات مردم نیز متزلزل خواهد شد.

کوشا با اشاره به اینکه فهم ما از اسلام به عنوان یک نظام الهی این است که بایستی با آگاهی به دستورات دین عمل کنیم، گفت: متاسفانه برخی با افزایش آگاهی‌ و روزآمد کردن دانش مردم مخالفت می‌کنند چرا که وقتی مردم بیشتر آگاه شوند بیشتر از مسئولان مطالبه‌گری و پرسش‌گری می‌کنند. پیامبر عظیم‌الشان اسلام به دو دلیل وارد بحث نبوت شد؛ نخست آنکه اعتدال ایجاد کند و دیگر آن زمینه رشد جامعه را فراهم کند.

رئیس اسکودا با تاکید بر اینکه ما باید به یک جامعه معتدل برسیم، گفت: متاسفانه جامعه ما دچار افراط و تفریط شده است. مسئولانی که اینگونه تصمیم می‌گیرند دارای عقبه و اتاق فکر هستند. آنها می‌گویند این جلسات تشکیل نشوند چون می‌تواند آگاهی بخش باشد.

این حقوقدان و وکیل دادگستری، استان خوزستان را استانی با مردمانی بزرگ با فرهنگی اصیل خواند و گفت: خوزستان از نظر فکر و اقتصاد، غنی است اما مردمش در سطح پایینی زندگی می‌کنند، در حالی که این استان در واقع اقتصاد کشور را می‌چرخاند.

رئیس اسکودا با اشاره به محدودیت‌هایی که برای برگزاری چهل و هشتمین جلسه هیأت عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران از سوی مسئولان امر اعمال شد، گفت: انتظار ما از مسئولان استان خوزستان این است که نگذارند کسانی به بهانه‌های خرافاتی و تعصبی مانع از برگزاری چنین مراسم‌هایی که آگاهی بخش جامعه است، شوند. برخی‌ها می‌گویند ما می‌مانیم که کار کنیم، این مورد تایید ما است؛ اما ما با کسانی که می‌گویند کار می‌کنیم که بمانیم مخالفیم.

رشد نهاد وکالت در کنار مردم بودن است
دکتر کوشا با اشاره به اینکه ما زمانی می‌توانیم مردم را به اعتدال برسانیم که خود معتدل عمل کنیم، گفت: امروز کانون‌های وکلای دادگستری در سراسر کشور برای مردم کار می‌کنند. ما در کنار مردم هستیم و مردم ما نیز این مسئله را پذیرفته‌اند؛ این مسئله باعث می‌شود عده‌ای ناراحت شوند. ما هرچه به مردم نزدیکتر شویم عده‌ای ناراحت می‌شوند. رشد نهاد وکالت در کنار مردم بودن است.

رئیس اسکودا در پایان اظهار داشت: این شرایطی که امروز برای همایش اتحادیه پیش آمده مهم نیست. اینها سنگلاخ‌هایی در مسیر عدالت هستند. ما این مسیر سنگلاخی را می‌بینیم و می‌شناسیم اما قله افق ما، در بحث عدالت است لذا همیشه باید با اتحاد با یکدیگر حرکت کنیم.

توضیحات رئیس کانون وکلای خوزستان درباره ممانعت از برگزاری همایش اسکودا

در ادامه این مراسم نیز دکتر سید یزداله طاهری نسب، رئیس کانون وکلای دادگستری خوزستان ضمن عذرخواهی از مدعوین به دلیل شرایط پیش آمده گفت: متاسفانه با وجود تدارک تمامی مقدمات لازم، از برگزاری همایش ممانعت شد. دلیل آن را هم عدم رعایت الزامات اداری و پوشش کراوات برخی حاضران عنوان کردند. با وجود بیش از یک ساعت رایزنی با مسئولان امر، اجاره برگزاری افتتاحیه در سالن داده نشد.

وی با بیان اینکه طبق عرف اداری، کراوات جزئی از پوشش اداری نیست، گفت: متاسفانه مسئولان امر در این زمینه تفسیر غلطی از قوانین و مقررات دارند و با کج‌نظری اجاره برگزاری مراسم را ندادند.

خدمات الکترونیک